donderdag 05 september 2019

Afscheid van 'De computermannen' Gijs en Frans

Gijs Smit en Frans Dehing zijn al jaren een vertrouwd gezicht in de SeniorenVereniging Rijen. Elke veertien dagen verzorgden ze een computerspreekuur in het kantoor van De Oase. Ze hielpen honderden computergebruikers weer op weg. Maar het is genoeg geweest. En nu dragen ze het stokje over.

Gijs is degene die 12 jaar geleden begon met computerhulp en Frans is er later bijgekomen. Haperende apparaten kregen ze weer aan de praat. Ze prikten extra computergeheugen in de PC. Ze brachten trage PC’s weer op snelheid. Ze installeerden de nodige software. Ze verzorgden cursussen en gaven persoonlijke adviezen.
Frans Dehing: ‘Ik heb het graag gedaan. En dat geldt ook voor Gijs. Wij komen nog uit de oertijd van de computer. Mijn eerste laptop bij defensie woog 25 kilo, een Singer met twee floppy-drives. Die zijn later aan de Leuvense Universiteit verkocht. Thuis had ik een Sinclair. Ik heb altijd plezier in de techniek gehad. Stembesturing bijvoorbeeld. Thuis is veel geautomatiseerd en dat bestuur ik met Alexa van Amazon, maar die verstaat en spreekt alleen Duits. Mijn vrouw vindt het nu pas leuk worden met Google Home, gewoon in het Nederlands.’
We vragen Frans welke problemen hij zoal tegenkwam op het computerspreekuur.
“Heel veel gebruikers hebben alleen maar wat kunstjes aangeleerd. Ze hebben geen idee van de techniek erachter. Het ergste is als mensen kinderen of kleinkinderen hebben die hen wel even zullen helpen. Die veranderen dan zoveel in de programma’s dat mensen de weg kwijtraken. En die moet je dan weer stap voor stap op weg helpen,”
Truus Noij, de voorzitter van SV-Rijen, heeft een presentje en bloemen. “Jullie hebben heel veel senioren wegwijs gemaakt op computergebied. En dat is belangrijk, want als je niet meedoet aan de digitalisering loop je binnen de kortste keren achter. We zijn jullie heel dankbaar voor al het goede werk dat jullie hebben verzet.’
De reactie van Frans: ‘Ik heb het altijd graag en met veel plezier gedaan. Gijs is ziek en kan hier helaas niet bij zijn, maar ik weet zeker dat ik dit ook namens hem kan zeggen!