zondag 18 augustus 2019

Bezoek aan Nationaal Militair Museum. Zomeractiviteit 2019

Op dinsdag 13 augustus hebben we met dertig senioren een bezoek gebracht aan het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. Het was een excursie in het kader van de Zomeractiviteiten 2019.

We verzamelden ons bij De Boodschap waar de touringcar van Brabant Expres keurig op tijd arriveerde. Om exact 9:30 vertrokken we naar Soesterberg.

Na een rustige rit zonder oponthoud in het verkeer kwamen we om half elf aan bij het enorme gebouw van het museum. We werden opgewacht door twee gidsen en zijn direct opgesplitst in twee groepen voor een rondleiding van anderhalf uur in het museum. De rondleiding was er op gericht duidelijkheid te geven in de opbouw van de grote collectie militaire objecten en te luisteren naar anekdotes en ervaringen van militairen in en na de tweede wereldoorlog. Er was zo veel en het was zo boeiend dat deze rondleiding maar liefst uitliep tot 2 uur en 20 minuten.

Het was intussen af en toe gaan regenen en door de langer durende rondleiding kwamen we tot een aanpassing in het programma. Tot ons geluk was de chauffeur van de bus, die op de parkeerplaats moest wachten tot wij weer terug naar huis zouden gaan, bereid ons even naar het restaurant en terug te brengen. Dat bespaarde ons een wandeling van ongeveer 800 meter.

Na een heerlijke 'officierenlunch' met fantastische broodjes, koffie, thee, melk en karnemelk waarbij heel wat te 'buurten' was, waren we om drie uur terug in het museum. En daar kon ieder zijn eigen weg gaan. Voor de mensen die niet te veel wilden of konden lopen, waren de themazalen een goede plek om de middag door te brengen. Daar werd door middel van filmpjes veel getoond en uitgelegd.

Om kwart over vier uur verzamelden we weer om naar de bus te gaan die precies om half vijf vertrok. We kwamen om 17:35 uur zonder problemen bij De Boodschap terug. En iedereen ging met een goed gevoel en een mooie ervaring rijker terug naar huis.

De Werkgroep Zomeractiviteiten is een initiatief van het Seniorenplatform Gilze en Rijen. Daarin werken alle seniorenverenigingen uit de gemeente Gilze en Rijen samen met de gemeente. Deelnemers hoeven geen lid van een ouderenvereniging te zijn.