vrijdag 16 augustus 2019

Breda International Airport. Zomeractiviteit 2019

Breda International Airport? Dat is toch gewoon Vliegveld Seppe? Nou, mooi niet dus. Senioren uit onze gemeente namen er een kijkje in het kader van de Gilze-en-Rijense Zomeractiviteiten 2019. Lees het verslag en bekijk de foto's

Op donderdagmiddag 15 augustus werden we verwelkomd op wat vroeger vliegveld Seppe heette. In groepjes werden we door gidsen rondgeleid. Buiten werd verteld over de soorten brandstof die er getankt kunnen worden. Daarna kwamen we bij de plaats waar, vanuit de lucht, piloten, door middel van houten pijlen (in deze digitale tijd!), kunnen zien in welke richting ze moeten landen en welke baan vrij is.

Aan de overkant zagen we de hangaars met de vliegtuigen van de vliegopleiding. Tussentijds leerden we nog een ezelsbruggetje om het verschil tussen stuurboord en bakboord te onthouden: gras, afkorting van groen, rechts en aan stuurboord!

We liepen door naar de hangaar waar leden van de parachutistenclub zich gereed maakten voor vertrek. Later tijdens de rondleiding hebben we ze in de verte in de lucht zien hangen na hun sprong uit het vliegtuig! Ook mochten we een kijkje nemen in de verkeerstoren.

Deze airport is een groen vliegveld; dat heeft niets te maken met het gras of de beplanting, maar het wil zeggen dat hier geen toestemming gevraagd hoeft te worden om te mogen landen.

Toen was het bezoek aan het Vliegend Museum aan de beurt. De naam zegt het al: het vliegend museum kan men niet alleen in de hangaar zien, maar ook op luchtvaartevenementen in heel Europa, want met het hart van de collectie wordt nog regelmatig gevlogen.

Het museum is een non-profit organisatie, in stand gehouden door de tomeloze inzet van leden en vrijwilligers. Ze stellen zich ten doel luchtvaarthistorie te bewaren en ten toon te stellen.

Als eerste zagen we een mooie replica op ware grootte van de Wright Flyer. De geschiedenis van de gemotoriseerde luchtvaart is immers in 1903 begonnen toen de gebroeders Wright in de V.S. de eerste vlucht maakten in hun Flyer.

De totale collectie werd met interesse bekeken, ondertussen luisterend naar boeiende toelichting van de begeleiders.

Op één van de informatiebrochures las ik een tekst van Leonardo Da Vinci: ”Wanneer je het vliegen hebt geproefd, zul je de aarde belopen met je ogen ten hemel gericht, want in de lucht ben je geweest en daar verlang je naar terug te keren.”

Maar wij zijn toch maar met beide benen op de grond gebleven en hebben nog genoten van koffie/thee met lekker appelgebak!