donderdag 03 maart 2016

Bridgeclub speelde traditionele Snertdrive

Op 1 maart speelde de bridgeclub van SVR de snertdrive, één van de vaste onderdelen uit het jaarprogramma van de club. Werd tot nu toe de snertdrive altijd elders gespeeld, voor de afwisseling deze keer in “ons eigen honk” de Oase.

Een deel van de groep verzamelt zich om 9 uur al bij De Boodschap. Voor wie goed ter been is en zin heeft in een wandeling gaat aan de snertdrive een fikse wandeling vooraf. Langs de plassen van voorheen Surea.

Een aantal actievelingen heeft intussen de voorbereidende werkzaamheden gedaan. Om half 11 staat de bridgezaal er “gesteven en gestreken” bij. Klaar om de 85 deelnemers (42 paren en een wedstrijdleider) met koffie/thee en worstenbrood te ontvangen.

Voorzitter Berry van Nistelrooij heet allen welkom. Hij vertelt wat er in grote lijnen deze dag te verwachten valt. Leen Verweij wordt bedankt voor het feit dat hij op het laatste moment wilde invallen, waardoor een stilzittafel wordt voorkomen.

Drie tafels van vier spellen bridge. Dan worden de speeltafels in no time “omgetoverd” in leuke lunchtafels met placemats en servetten. Vandaag is het enige gerecht op de menukaart: snert en roggebrood met spek! Voor de kwaliteit van de snert heeft Frank Wagemakers getekend. En de snert is precies zoals diezijn moet: lekker smeuïg, goed gevuld, goed op smaak, niet te zout. Voor de paar bridgers, die wel graag willen bridgen, maar echt geen snert lusten (hoe bestaat het?) zijn er broodjes en een krentenbol. Snert genoeg. Wie nog een kop wil, kan nog een keer inscheppen.

De tafels worden weer omgebouwd tot bridgetafels voor nog drie keer vier spellen. Aangekondigd wordt dat er per lijn drie prijsjes zijn: voor de hoogste score, het dichtst bij de 50% en de voorlaatste. Wijn en bonbons.
Het bridgeplezier wordt nog verhoogd met tussendoor hapjes en drankjes (de laatste weliswaar op eigen kosten).

Rond drie uur is het met spelen gedaan. Bridgespullen de kast in. De voorzitter presenteert de uitslag. De winnaars: A-lijn: Antoinette en Jan van Brummelen met 65,18%; B-lijn: Cis Haagh en Ria van Dongen met 62,85%; C-lijn: Gery Bras en Riet Groenen met 69,58%. (Hele uitslag zie elders.)

Voorzitter Berry dankte de vrijwilligers van de Oase voor hun service; de organisatoren, en in het bijzonder Jan van Brummelen, omdat die het leeuwendeel van de organisatie voor zijn rekening heeft genomen. Berry bedankte de Maandagmiddag Bridgeclub voor het hebben kunnen lenen van het basisstation (want het eigen station heeft het sinds vorige week laten afweten). En ten slotte was er dank voor alle aanwezigen voor hun prettige deelname aan deze bridgedrive.

Johanna van der Schoof stond op, nam de microfoon: “Ik kan niet bridgen, ik heb geen kaart gehad, maar in vond het hartstikke gezellig. Organisatoren, bedankt!” Een bondiger en passender samenvatting van de sfeer van de deze dag kan ik niet vinden.
jt

De winnaars v.l.n.r: Jan van Brummelen, Cis Haagh, Antoinette van Brummelen, Riet Groenen, Gery Bras en Ria van Dongen.