donderdag 09 november 2023

Cybercriminaliteit, ook senioren overkomt het

Vanochtend liep de Oase tegen half elf vol met senioren die wel iets meer wilden weten over cybercriminaliteit. Hoewel vooral jongeren hiermee te maken krijgen, overkomt het senioren ook geregeld.

Politieagenten Leendert van der Welle (digitaal wijkagent) en Jan Coolen waren uitgenodigd om uit komen te leggen welke vormen van cybercriminaliteit bestaan en waar je in het bijzonder op moet letten om geen slachtoffer te worden van oplichters. Want slachtoffer worden, gebeurt sneller dan je denkt.

Dat heeft ook één van de leden van de SVR vier jaar geleden uit eigen ervaring meegemaakt. Zij was zo dapper om deze ochtend haar verhaal te delen met de 75 aanwezigen. Een WhatsApp-klassieker; de zoon wiens telefoon kapot is, een nieuwe moet kopen en of pa en ma dus maar even snel geld willen overmaken… Instanties zoals de politie en de bank konden niets doen. Gelukkig kende haar verhaal een goede afloop. Na bijna vier jaar is de oplichter opgepakt en heeft het slachtoffer het geld teruggekregen.

Aan de hand van korte filmpjes werden enkele vormen van oplichting toegelicht. Naast de WhatsAppfraude kennen we ook de Phishing, waarbij criminelen in een mail vragen om op een link te klikken en zo aan bankgegevens komen om daarna je rekening leeg te plunderen. Een oplichtingstechniek die momenteel veel voorkomt is de bankhelpdeskfraude. Je wordt gebeld door een zogenaamde bankmedewerker, die jou wel zal helpen om al je geld naar een veilige kluisrekening over te boeken. Je snapt het al, jouw geld verdwijnt in de zakken van criminelen.

Het is bijna niet te voorkomen. Iedereen is een potentieel slachtoffer van internetcriminelen. De politie adviseert dan ook om goed op te letten en niet in te gaan op verzoeken waarbij je snel geld moet overmaken of niet zomaar op een link in een mail te klikken. Het beste is om niet gelijk te reageren, maar eerst nadere informatie in te winnen. Dat kan door bijvoorbeeld zelf terug te bellen naar een jouw bekend telefoonnummer van je bank of een bedrijf. Geef ook nooit je pinpas en code af aan iemand die aan de deur komt en beveilig je mail met tweestapsverificatie en sterke wachtwoorden.

De senioren waren onder de indruk van wat er allemaal kan gebeuren. Tenslotte gaf de politie het advies om één van onderstaande telefoonnummers te bellen bij een vermoeden van cybercriminaliteit:

Bij spoed/verdachte situatie: 112

Geen spoed/melding doen: 0900 – 8844

Blokkeren alle bankpassen: 0800 -0313

Bij het politiebureau kun je diverse gratis folders en flyers krijgen met bruikbare tips.

Klik op een foto voor volledig beeld