woensdag 21 juni 2023

Fietsend naar het Schoenenmuseum

Vroeg in de ochtend, op de langste dag van het jaar, vertrokken sportieve leden vanaf ‘de Boodschap’ voor de jaarlijkse fietstocht. De weersomstandigheden waren ideaal voor een mooie rit naar het schoenenmuseum in Waalwijk.

Twintig leden fietsten in twee groepen met de organisatoren Johan en André door het, door de regen, opgefriste landbouwlandschap richting Wilhelminakanaal. Daar staken we over en kwamen via de Moer aan in Loon op Zand. Hier was het tijd voor koffie en verhalen delen op het terras, voordat we verder fietsten door de Loonse en Drunense duinen. Alles in een rustig tempo zodat we volop konden genieten en iedereen het naar de zin had.

Ons lunchpakket werd geopend aan de picknicktafels met uitzicht op een verkoelend vennetje. Het smaakte prima. Spoedig kwamen we aan in Waalwijk. De e-bikes konden gestald worden in de gratis fietsenstalling vlakbij de markt waar twee jaar geleden, naast het historische stadhuis, een groot schoenenmuseum geopend werd.

De geschiedenis van de Langstraat met leerbewerking, schoenmakers en industrie werd duidelijk beschreven en in beeld gebracht. Via het verleden van de schoenleerbewerking, de bijbehorende apparaten en werktuigen, naar het heden met de moderne computergestuurde digitale machines. Wat een ontwikkeling!

Als museumbezoekers konden we zelf met een computerprogramma onze eigen schoen ontwerpen. De schoenen die je droeg kon je laten scannen en opnemen in een archief van al duizenden schoenen.

Het schoenenmuseum in Waalwijk is een leuk en leerzaam museum, ook voor kinderen. Voordat de terugreis begon, konden we tijdens een bakje koffie in het museumcafé nog wat napraten over de belevenissen. We fietsten langs het Halve Zolenpad via Sprang-Kapelle en Dongevaart naar Dongen. Daar proostten we op een fijne, gezellige dag. Na 55 km fietsen keerden we eind van de middag terug in Rijen.

Johan en Andre bedankt voor deze zeer geslaagde fietsdag. Ook dank aan alle deelnemers voor jullie gezellige aanwezigheid en sportieve inzet. Graag tot volgend jaar!!

Silvy Coenen

Klik op een foto voor volledig beeld