zaterdag 09 oktober 2021

Herinneringen ophalen tijdens 80-plusdag

Naast veel actieve 50-plussers telt SV-Rijen ook een groot aantal actieve en wat minder actieve leden van 80 jaar en ouder. Vrijdag 8 oktober stond er voor alleenstaande 80-plusleden van SV-Rijen een speciale verwendag op het programma.

Vanaf half twaalf waren ze welkom, maar ruim voor die tijd stonden de gegadigden al te wachten om naar binnen te mogen. De senioren hadden er veel zin in!

Voordat iedereen mocht plaatsnemen, werden de coronatoegangsbewijzen gecontroleerd die ze allemaal netjes meegebracht hadden, dankzij Hanneke Thielen. Zij had namelijk iedereen persoonlijk gebeld om ervoor te zorgen dat ze het niet zouden vergeten.

In de Oase hadden vrijwilligers de tafels al klaargezet voor de lunch. Na een welkomstwoordje door vice-voorzitter Ingrid Scheifes kwamen de soep, boterhammen, krentenbollen en roggenbrood met zult op tafel. De meer dan 40 dames en één heer (inderdaad, er was slechts één heer aanwezig) lieten het zich prima smaken.

Na de lange coronaperiode, waarin veel ouderen weinig sociaal contact hadden, was het hartverwarmend om te zien dat ze blij waren elkaar weer te kunnen ontmoeten. Tijdens het eten ontstonden dan ook zeer geanimeerde gesprekken.

Ieder jaar staat de organisatie voor de vraag ‘welk thema kiezen we dit keer?’ In deze hectische tijd verandert er voor 80-plussers vaak veel, en vooral veel te snel. Het ophalen van herinneringen aan vroeger leek daarom een goede keuze. En dat bleek inderdaad een schot in de roos.

Na de lunch was het tijd voor een twee uur durende voorstelling. Talloze voorwerpen en onderwerpen kwamen aan bod. Bij iedere voorwerp ‘uit grootmoeders tijd’ klonk het geroezemoes op uit de zaal. Iedereen herkende de voorwerpen nog van vroeger en eigen herinneringen daaraan kwamen bovendrijven. Denk bijvoorbeeld aan ouderwets speelgoed, de piespot onder je bed, stoffen lampenkapjes, schilderijtjes met een afbeelding van een baby of van het zigeunerinnetje, de aapjes van de V&D, poppenhuizen, oude naaidozen en scheergerei.

De hele middag werd muziek gedraaid, oude nummers van weleer. Vanuit het publiek kwamen ook meerdere verzoeknummers. En dat 80-plussers nog actief kunnen zijn, bleek wel toen er op het nummer ‘Rock around the clock’ de voetjes van de vloer kwamen en er lekker geswingd werd.

De vrijwilligers zorgden niet alleen voor een lekker lunch. Regelmatig liepen ze rond met lekkere hapjes, drankjes en bitterballen. Een advocaatje met slagroom hoorde daar natuurlijk ook bij. Tegen half vijf liep de gezellige middag ten einde. Als afscheid werden doosjes bonbons, voor ’s avonds bij de koffie, uitgedeeld.

Onze oudste leden van de vereniging hebben genoten van deze gezellige, jaarlijks terugkerende middag. De organisatie gaat nu weer een leuk thema bedenken voor volgend jaar.