vrijdag 13 mei 2022

Karin Haanappel bij Kunstkring Rijen

Viva la Vida! Dat waren de woorden die Frida Kahlo op haar laatste kunstwerk schilderde. Wie was Frida Kahlo en vooral, wie was Frida Kahlo werkelijk? Kunsthistorica Karin Haanappel kwam vrijdagochtend 13 mei naar de Oase om een goed gevulde zaal een kijkje te geven in het zeer bijzondere leven van de markante schilderes Frida Kahlo (1907-1954).

Alle aanwezigen zaten aan hun stoelen gekluisterd toen Karin Haanappel met haar verhaal begon. Karin is een professionele kunsthistorica, die zich al 25 jaar bezighoudt met onderzoek naar vrouwelijke kunstenaars. De verwachtingen waren hoog gespannen. Het is de leden van Kunstkring Rijen namelijk bekend dat Karin zeer bevlogen lezingen geeft. De kunsthistorica is immers vaker te gast geweest bij de SVR. Tijdens de ruim twee uur durende lezing nam Karin de kunstliefhebbers mee naar het echte leven van Frida Kahlo.

De schilderes werd in 1907 in Mexico geboren en had Mexicaanse en Europese roots. Ze kreeg op 6-jarige leeftijd te maken met polio. Toen ze 18 jaar was kreeg ze ook nog een zeer ernstig verkeersongeluk. Daardoor veranderde haar leven rigoureus. Haar grote wens om ooit moeder te mogen worden, kwam nooit uit vanwege de lichamelijke ongemakken die ze overhield aan het verkeersongeluk. Dat gaf haar erg veel pijn en verdriet. Ze liet dat echter aan niemand merken maar wie haar schilderijen bekijkt, ziet veel zelfportretten waarin haar pijn en verdriet overduidelijk te zien zijn.

De lezing werd zó boeiend gegeven door Karin -de aanwezigen hingen aan haar lippen-, dat de pijn en het verdriet van Frida Kahlo door de senioren bijna zelf gevoeld werd. Wij kunnen ons nauwelijks voorstellen hoeveel doorzettingsvermogen deze schilderes gehad moet hebben. Helaas stierf Frida kort na haar 47ste verjaardag. Op het laatste kunstwerk dat ze maakte, schilderde ze nog de woorden ‘Viva la Vida!'

Karin Haanappel heeft tijdens de lezing één ding beslist duidelijk gemaakt: ‘Frida Kahlo was authentiek, uniek en volkomen zichzelf, een vrouw met kracht en doorzettingsvermogen die wist wat zij wilde en die haar pijn heeft gesublimeerd in fascinerende kunstwerken. Misschien was haar grootste creatie wel het leven zoals zij dat heeft geleefd binnen de mogelijkheden die ze had’.

Kunstkring Rijen houdt een keer of 5 per jaar een lezing op vrijdagochtend in de Oase. De leden kijken al uit naar de volgende bijeenkomst.

Klik op de foto voor een groter beeld