donderdag 31 maart 2022

KBO-speld voor Adriaan Brouwers

Maar liefst 85 leden zijn woensdag 30 maart naar De Boodschap gekomen voor de algemene ledenvergadering van SeniorenVereniging Rijen (SVR). Voorzitter Truus Noij verwelkomt iedereen en is blij dat we na de lange coronaperiode elkaar weer kunnen ontmoeten.

Naast de gebruikelijk vergaderstukken is de bestuursverkiezing een belangrijk agendapunt. Ingrid Scheifes is bestuurslid Visie + Beleid en Vicevoorzitter en wordt herkozen. Adriaan Brouwers neemt na 9 jaar afscheid als bestuurslid: het maximum van wat volgens de statuten van de seniorenvereniging mogelijk is. Hij treedt af en is dus niet meer herkiesbaar. Elly Teune (bestuurslid KBO-Brabant) is speciaal naar Rijen gekomen om Adriaan te bedanken voor zijn jarenlange inzet. Ze refereert aan verschillende zaken binnen het Sociaal Domein waarbij Adriaan betrokken is geweest: Lid van de SVR, van het Seniorenplatform en van De Kring. Oprichter van VoorMekaar, samen met Jeanne de Hoon en anderen. Kartrekker bij de cliëntondersteuners Wmo. Adriaan krijgt een onderscheiding van verdienste namens de KBO: een zilveren speld met goud.

De voorzitter voegt hier nog aan toe dat ze met pijn in het hart Adriaan ziet vertrekken. Ook dat in 2015 het Wmo-gebeuren in Rijen werd opgezet, maar dat dit nu in de hele gemeente plaatsvindt. Na een opleiding bij de KBO, zijn er nu maar liefst 8 cliëntondersteuners binnen de gemeente! Zij voeren meer dan 100 gesprekken per jaar. Ook onderling is er veel contact tussen hen. Adriaan heeft altijd een luisterend oor en een open deur gehad.

Tot slot heeft Adriaan zelf nog een woordje. Behalve wat er al gezegd is en niet herhaald hoeft te worden, vertelt hij dat in 2005 alle dagopvang wegbezuinigd werd. VoorMekaar bleek een noodzakelijk aanvulling. Samen met Vita is dit gelukt. De negen jaren zijn snel voorbij gegaan. Nu is het tijd voor nieuwe mensen en nieuwe invloeden. Hij bedankt iedereen voor alle kansen die hij kreeg.

Voor de functie bestuurslid Sociaal Domein gaat Ed Balkenende Adriaan vervangen. Ed was secretaris van de adviescommissie sociaal domein en heeft daarmee op dit gebied veel ervaring. De benoemingen gebeuren bij acclamatie en onder applaus van de aanwezigen.

Na de toespraak van Adriaan wordt het jaarverslag vastgesteld, evenals de jaarrekening die door penningmeester Charles Verhoosel uitvoerig en deskundig wordt toegelicht. Het verslag van de kascommissie is voldoende om het bestuur decharge te verlenen. Het voorstel over het handhaven van de huidige contributie van €25,- wordt overgenomen. De verdere invulling van het beleidsplan heeft vanwege corona stil gelegen. Wel is naar alle politieke partijen in onze gemeente, in verband met de verkiezingen, een brief gestuurd. Hierin werd aandacht gevraagd voor zaken die wij als senioren voor de toekomst belangrijk vinden.

De vergadering werd afgesloten met een gezellig samenzijn onder het genot van een hapje en een drankje voor alle aanwezigen.