vrijdag 26 april 2024

Koninklijke onderscheiding voor Truus Noij

Na de lintjesregen van vanochtend hebben we in onze gemeente 4 nieuwe koninklijk gedecoreerden, waarvan 2 SVR-leden. Burgemeester Derk Alssema reikte de onderscheidingen uit. Truus Noij werd benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Gonny van Gils-Krijnen werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Truus Noij is onlangs afgetreden als voorzitter van de SVR en Johan Kamp is als haar opvolger gekozen. Om 9 uur vanochtend stond in het kantoor van de Oase een interview met Weekblad Gilze en Rijen gepland. Dat interview duurde een uur en komt komende week in het weekblad. Maar dat  interview was een perfecte smoes om Truus ongemerkt naar de Oase te krijgen.

Om precies 10 uur stond Truus namelijk een enorme verrassing te wachten. Zo'n 50 gasten waren uitgenodigd om getuige te zijn van een bezoek van burgemeester Alssema. Namens de koning mocht de burgemeester een koninklijke onderscheiding uitreiken aan Truus. En niet zomaar eentje, ze kreeg de allerhoogste decoratie opgespeld als Ridder in de orde van Oranje-Nassau. Truus wist niet wat haar overkwam. Het was duidelijk dat ze dit helemaal niet had zien aankomen. Burgemeester Alssema somde een hele waslijst op, ze had deze decoratie meer dan verdiend.

Ook Gonny van Gils-Krijnen ontving vandaag van burgemeester Alssema een koninklijke onderscheiding voor al haar vrijwilligerswerk. Zij werd gedecoreerd als Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Op de website van de gemeente (www.gilzerijen.nl) kun je het onderstaande verhaal en de bijgevoegde foto's van fotograaf Jacomijn Dijkers vinden.

Truus Noij: Ridder in de Orde van Oranje-Nassau

Mevrouw Noij is een mooi voorbeeld van iemand die zich hard maakt voor de ouderen in haar omgeving. Mevrouw is gestart met haar vrijwillige werkzaamheden bij KBO-Brabant in 2009. Ze is negen jaar lid geweest van het Algemeen Bestuur van KBO-Brabant. Ze was verantwoordelijk voor het aandachtsgebied zorg en welzijn. In haar rol als bestuurslid was het belangrijk dat ze verbinding onderhield met de 278 afdelingen in Brabant. Daarnaast is ze in deze periode ook waarnemend voorzitter geweest. In 2012 is ze ook gestart als redactielid van het ledenblad ONS Magazine en is voor dit onderdeel nog steeds actief. In 2018 kwam er een vacature vrij voor het voorzitterschap voor SeniorenVereniging Rijen. Mevrouw is hier destijds voor gevraagd en zei ja. In deze functie hield ze zich bezig met activiteiten die gericht zijn op ontmoeten en tegengaan van eenzaamheid. Mevrouw had vanaf haar start een heldere visie en ging hiermee aan de slag. Zo hield ze de ontwikkelingen binnen de gemeente bij en keek of dit voldoende is afgestemd voor en met ouderen. Of het nou ging om het bijwonen van een activiteit, jubileum of om een brandje te blussen, mevrouw was er altijd. Ook de extra inzet tijdens de corona periode mag niet onbenoemd blijven. Een grote zorg van mevrouw was dat ouderen zouden vereenzamen. Echter door het versturen van extra nieuwsbrieven, het opzetten van een hulpstructuur en ouderen helpen om meer digi-vaardig te worden, zijn enkele voorbeelden van het harde werken van mevrouw. Daarnaast is mevrouw vanaf 2018 voorzitter van KBO-kring Gilze en Rijen. Begin deze maand heeft ze het stokje overgedragen als voorzitter van SeniorenVereniging Rijen en daarmee ook als voorzitter van KBO-kring Gilze en Rijen. Ze is nog wel actief als voorzitter van de VVE flat Constance Gerlingstraat. Mevrouw heeft met haar vrijwillige werkzaamheden veel betekend voor de ouderen op lokaal en regionaal niveau. Ondersteuners zeggen over haar “Als persoon is ze zeer benaderbaar, weet wat ze wilt, is duidelijk, maar laat altijd ruimte voor andere meningen”.

Gonny van Gils-Krijnen: Lid in de Orde van Oranje-Nassau

Mevrouw van Gils -Krijnen staat bekend om haar inzet bij diverse organisaties en zit duidelijk niet stil. Mevrouw is al 42 jaar vrijwilliger bij de Zonnebloem afdeling Rijen - Molenschot. Ze heeft zich in de loop van de jaren op vele manieren ingezet. Zo is ze gestart met bezoekwerk van gasten, waarbij ze eenzame of beperkte ouderen thuis bezocht voor gezelschap. Later heeft ze zich ook ingezet als coördinator van het bezoekwerk. Ook heeft ze zich jarenlang ingezet voor de organisatie van de jaarlijkse rommelmarkt om geld te genereren voor de activiteitenkas. De rommelmarkt is na 2005 in een andere vorm voortgezet. Ze is nu nog jaarlijks te vinden op de Rijense jaarmarkt bij de stand van de Zonnebloem voor het verzamelen van prijzen voor de jaarlijkse loterij. Ook is ze al jarenlang begeleidster bij diverse activiteiten en uitstapjes. Daarnaast is mevrouw al 11 jaar actief als activiteitenbegeleidster bij Verpleeghuis Vita. Tenslotte zet mevrouw zich jaarlijks in als collectant voor diverse fondsen. Tevens is mevrouw van 1978 tot en met 1985 actief geweest voor Hulpcentrale Rijen-Molenschot en heeft ze vrijwillige bloed en plasma donaties afgestaan. Al met al een mooi voorbeeld van iemand dit zich inzet op het gebied van zorg en welzijn. Zo zeggen ondersteuners: “Gonny is iemand waar je altijd een beroep kan doen”.

Hieronder de foto's van Huub Bink (klik op een foto voor volledig beeld)