donderdag 04 juni 2015

Kunstkring bezocht Zaltbommel

Op woensdag 27 mei jl. toog de Kunstkring naar Zaltbommel voor een stadswandeling en een literaire lunch. Een verslag met foto's.

We wisten al dat Suzanne Leenhoff, de vrouw van de bekende schilder Manet, en afkomstig uit Zaltbommel, een rol zou spelen tijdens het bezoek. Kunsthistoricus en cultuurdocent Ton van Kempen en zijn vrouw, theatermaakster Nicoline van de Beek, schreven over haar het boek Madame Manet. De ondertitel is Muziek en Kunst in het Parijs van de Impressionisten. En daar konden wij in Zaltbommel in mei 2015 een beetje van meegenieten.
We werden ontvangen in de Gasthuiskapel (gesticht omstreeks 1316-1319) door Ton van Kempen en Nicoline. Als de oude, onderdanige huishoudster van de familie Manet, in het zwart gekleed met een wit schortje voor, schonk zij heel gedienstig voor ons de koffie en thee in. In de kapel, tijdens de stadswandeling en in de aanloop naar de lunch kregen we veel informatie, die was ‘verpakt’ in toneelstukjes die op de verschillende locaties werden opgevoerd. Zo ‘ontmoetten’ we terwijl we langs de Waal liepen de vriendin van Suzanne Leenhoff. Zij haalde herinneringen op aan haar tijd, waardoor de historie van de plek echt tot leven kwam.

Dit alles maakte het bezoek echt bijzonder. De leden van de Kunstkring kijken er met heel veel plezier op terug.