zaterdag 18 maart 2023

Kunstkring geniet van pianoconcert

Vrijdagochtend 17 maart stroomde de Huiskamer in CC De Boodschap vol met leden van de Kunstkring; dé activiteitengroep van SeniorenVereniging Rijen (SV-Rijen) voor 50-plussers die van kunst en cultuur houden. Er stond een lezing over Rachmaninov op het programma, gegeven door niemand minder dan Leo Wolfs.

Leo Wolfs gaf jarenlang les in het voortgezet onderwijs, was dirigent bij enkele koren, schreef twee muziekboeken voor het muziekonderwijs en werkte mee aan landelijke muziekexamens. Daarnaast was hij een aantal jaren verslaggever muziek bij Omroep Brabant Radio. Hij verzorgt ook regelmatig lezingen. Bij de Kunstkring was Leo al eerder een graag geziene spreker.

Leo begon zijn betoog met een introductie over de Russische componist Sergej Rachmaninov (1873-1943). In 1917 vluchtte hij voor het bolsjewisme uit Rusland en vestigde zich in Zwitserland en later in Californië. De aanwezigen kregen documentatie uitgereikt over Rachmaninov, die bekend is om zijn technisch zeer moeilijke pianomuziek. Hij heeft meerdere pianoconcerten gecomponeerd. Dit keer kreeg het pianoconcert nr.3 - voor piano en symfonieorkest - alle aandacht. Het is een van de moeilijkste werken uit de gehele pianoliteratuur en geldt daarom als een uitdaging voor vele professionele pianisten.

Er volgde een video-opname van dit pianoconcert waarbij alle credits naar de Oekraïense pianiste Anna Fedorova gingen. Deze professionele pianiste werd begeleid door het Nordwestdeutsche Philharmonisch orkest. De Kunstkring speelde hiermee in op een actueel onderwerp: Oekraïne - Rusland. Anna Fedorova is een fantastische pianiste, die haar hele hart en ziel in de muziek legt. En het is extra bewonderenswaardig dat ze het hele concert uit haar hoofd speelt, zonder bladmuziek.

Leo had een analyse van het hele pianoconcert op papier gezet. Het eerste deel van het concert werd aan de hand van die analyse beluisterd en bekeken. Na een korte koffiepauze zochten de belangstellenden snel hun plaats weer op voor het tweede en derde deel van het concert. Muisstil was het in de zaal. Ademloos werd gekeken en geluisterd. Wat een talent heeft Anna Fedorova en wat een bijzondere componist was Sergej Rachmaninov. De leden van de Kunstkring kijken al uit naar een volgende lezing van Leo Wolfs.

klik op een foto voor volledig beeld