vrijdag 03 november 2023

Lezing over Van Gogh bij Kunstkring

Kunstkring Rijen is met 75 leden één van de grootste activiteitengroepen van SeniorenVereniging Rijen. Vijf keer per jaar wordt door deze Kunstkring een ochtend georganiseerd, die bijvoorbeeld gaat over een kunstschilder of een componist.

Vandaag waren ruim vijftig leden van deze activiteitengroep naar de Oase gekomen om daar een lezing over de Brabantse periode van Vincent van Gogh bij te wonen.

De lezing werd verzorgd door Peter van Overbruggen, voorheen als neerlandicus en conrector werkzaam aan het Eindhovense augustusinianum. Na zijn pensionering is hij, door zijn interesse in van Gogh, zich gaan inzetten als vrijwilliger voor het ‘Van Gogh Village Nuenen’. In 2014 was hij medeauteur van een boek over de 250-jarig pastorie van Nuenen ‘Van domineeshuis tot van Goghhuis’. Het gezin van Gogh trok hier in 1883 in en Vincent werkte hier tot 1885. Omdat Vincent meer dan 600 brieven heeft geschreven naar verschillende personen, weten we heel wat van zijn leven en zeker omdat hij in verschillende brieven ook terugblikt.

Vincent werd in 1853 geboren in Zundert waar hij ook startte op school. Dat was niet zo’n succes en het vervolg was thuisonderwijs door zijn ouders en een gouvernante. Vanaf 1864 ging hij twee jaar naar een kostschool in Zevenbergen en daarna ook twee jaar naar de HBS in Tilburg. Waarom hij hier vertrokken is weten we niet, maar hij gaat in 1869 werken bij Kunsthandel Coupil in Den Haag, later bij verschillende vestigingen in Europa. Zijn ouders verhuisden in 1871 naar Helvoirt en hier maakte Vincent zijn eerste tekeningen. In 1875 verhuisde hij weer naar Etten en hier begon hij de gewone mens te tekenen. Na wat omzwervingen naar Ramsgate in Engeland, Dordrecht, de Borinage in België en Drenthe, komt hij in 1883 weer in Brabant terecht en wel in Nuenen. Hij werkte en woonde in zijn atelier, een soort kippenhok achter de pastorie waar zijn ouders woonden. De twee jaar dat hij hier werkte was zijn meest productieve periode met 500 werken, ongeveer een kwart van z’n totale oeuvre. Alleen al van de oude toren in de akkers zijn ruim dertig werken bekend. Vincent haalde zijn inspiratie vooral uit de natuur, het landschap en het eenvoudige leven van boeren en wevers. Alles vooral in donkere kleuren, zoals ‘De Aardappeleters’, wat hij toentertijd echt zijn meesterwerk vond. Een van zijn laatste werken in Brabant is ‘Brabantse Akkers’ uit november 1885. Op het einde van datzelfde jaar vertrekt hij via Antwerpen en Parijs naar Zuid-Frankrijk. Helemaal afgelopen met de donkere kleuren en zelfs als hij terugblikt in 1888 in ‘Herinnering aan de tuin in Etten’, alles heel kleurrijk. Als hij in juli 1890 overlijdt, heeft hij maar liefst 2203 werken geproduceerd.

De kunstliefhebbers zaten tijdens de lezing gebiologeerd te luisteren naar Peter van Overbruggen. Wat heeft hij het leven van Vincent van Gogh mooi verwoord! We hebben deze ochtend weer enorm genoten!

Klik op een foto voor volledig beeld