donderdag 16 januari 2020

Met de KBO naar de 18e Senioren Expo in Veldhoven

Het was jaren geleden dat ik een 50+ beurs bezocht. Dat was in Utrecht. De uitnodiging van de KBO voor een bezoek aan de SeniorenExpo in Veldhoven kon ik daarom niet weerstaan. Het werd een interessante maar vooral ook gezellige dag.

Het verschil met de Jaarbeurs lag, ondanks de grote variatie in stands, voornamelijk in de kleinschaligheid. Van makelaars tot hulphonden en van make-up tot matrassen. Van magneetsieraden tot hoorapparaten en een welzijnswinkel voor hulpmiddelen. Maar ook KBO-Brabant en diverse modezaken waren vertegenwoordigd. Alle stands waren voor senioren, zowel letterlijk als figuurlijk heel goed te behappen door de ruim aanwezige zitgelegenheid. Het geheel werd opgesierd met modeshows. En op de podia kon men genieten van allerlei soorten muziekprogramma’s. De sfeer was top.

Voor mij hadden vooral de reisondernemingen een grote aantrekkingskracht. En daarbij maakte Hartbrugreizen op mij de meeste indruk. Vooral door de geschiedenis die achter deze organisatie zit. Dit jaar vieren ze het 50-jarig jubileum van de Nederlandse Hartpatiënten Vereniging. Deze vereniging  werd opgericht omdat er destijds enorme wachtlijsten waren voor levensreddende hartoperaties. Er waren protestmarsen in Utrecht en een bezetting van de Tweede Kamer. Hartluchtbruggen werden georganiseerd naar Londen en Houston en daarmee zijn honderden mensenlevens gered. Daaruit vloeide 30 jaar geleden deze reisorganisatie voort. Omdat hartpatiënten en vooral ook hun partners, zich niet veilig voelden om op reis te gaan, werd geprobeerd deze mensen uit hun isolement te halen. Onder begeleiding van medische reiscoaches, hier ‘beschermengelen’  genoemd, durfde men een reis wel te ondernemen.  Steeds werd en wordt gebruik gemaakt van het advies van cardiologen en gaan de medische gegevens van de reizigers mee. Alles onder het motto: ‘Met een gerust hart op reis.’ Wat geweldig, zoals dit initiatief in de loop der jaren, met hulp van vele donateurs en vrijwilligers zich heeft ontwikkeld.

Met een voldaan en verwend gevoel, vooral omdat ik zelf niets had hoeven te organiseren, reisden we met de bus terug naar Rijen.

Yvonne