vrijdag 17 november 2023

Met de Museum Plus Bus naar Amsterdam

Vanochtend vertrok de Museum Plus Bus al vroeg vanaf de Boodschap met 37 SVR-leden. Ze brachten een bezoek aan het Amsterdam H’ART Museum (voorheen Hermitage Museum). De Museum Plus Bus is een uniek initiatief voor ouderen in Nederland.

De bus rijdt elke doordeweekse dag een groep ouderen naar één van de vijftien deelnemende musea. Het gaat om ouderen die écht niet meer zelfstandig een museum kunnen bezoeken. En dit allemaal kosteloos dankzij de VriendenLoterij en haar deelnemers.

Een van de medepassagiers vertelt: “Rond 10.30 uur werden we in het ruime en nieuwe H’ART Museum Grand Café hartelijk ontvangen met een kop koffie. Voor rolstoelgebruikers gemakkelijk bereikbaar via een grote plateaulift. Gezien de voorspoedige busrit was het even wachten op de gidsen voor een rondleiding. Tijd voor een korte wandeling naar de Kerkzaal, een zaal met uitzicht over de Amstel en de grachten, met zijn stadspaleizen aan de Heren- en Keizersgracht. De magische grachtengordel waar ook het museum deel van uitmaakt”.

Vanaf 1 september 2023 is de naam van Hermitage Museum gewijzigd in het Amsterdam H’ART Museum, dit vanwege het beëindigen van de culturele samenwerking met de Russische en aan dit land gelieerde gebieden. Het museum gaat samen met internationale partners tentoonstellingen naar Amsterdam brengen. Daarvoor wordt voortaan geput uit de rijke en zeer uiteenlopende collecties van deze musea, de founding partners. Centre Pompidou heeft een van de belangrijkste collecties moderne en hedendaagse kunst in Europa. Het British Museum kent als een van de oudste musea ter wereld een collectie die continenten en oceanen omspant. Smithsonian American Art Museum (SAAM) is het belangrijkste museum voor Amerikaanse kunst en kunstnijverheid.
Tijdens het bezoek van de Senioren uit Rijen stond de expositie over Julius Caesar centraal.

Met de titel ‘Julius Caesar, Ik kwam, ik zag en ging ten onder’ werden door drie enthousiaste gidsen de senioren in groepjes van twaalf personen teruggevoerd naar de tijd van Julius Caesar. Via een unieke collectie van bijna 150 historische objecten, beleefden zij dit spannende verhaal uit de wereldgeschiedenis en volgden het bewogen leven van Caesar. Van zijn beroemde opkomst als gewone Romeinse burger tot gelauwerde generaal, helemaal tot aan zijn beruchte ondergang en uiteindelijk tot zijn moord. De senioren ontdekten alzo alles over zijn verbond (en affaire) met Cleopatra en hun nalatenschap. Caesar veroorzaakte een culturele golfbeweging en inspireerde van Shakespeare tot in hedendaagse films. Terwijl je langs de artefacten reist, ontrafel je de mythen rond zijn persoon en kom je dichter bij de realiteit van zijn heerschappij, zijn overwinning, alle hoogtepunten, maar ook de duistere kanten van zijn levensreis.

Terug in het Grand Café werd er tijdens een smakelijke lunch volop gepraat over de opgedane indrukken en ongetwijfeld wel en wee met elkaar gedeeld. Daarna was er nog voldoende tijd om op eigen gelegenheid het museum verder te bezichtigen, alvorens weer plaats te nemen in de comfortabele bus voor de terugreis. Ondanks de files parkeerde de chauffeur rond 17.00 uur de bus vakkundig voor De Boodschap. Fijn dat onze minder mobiele leden mee konden voor deze interessante excursie.

Klik op een foto voor volledig beeld