donderdag 19 oktober 2023

Mooi weer tijdens herfstwandeling

Vanochtend ging een aantal leden, onder leiding van Frans Jonkers en Willem Post, op zoek naar paddenstoelen in de bossen rondom Surae. Onderweg kwamen ze ook andere bijzonderheden tegen. Een deelnemer doet verslag:

Toen ik donderdag 19 oktober tegen 09.30 uur bij ‘De Leemput’ aan kwam fietsen stonden Frans Jonkers (met muts) en een aantal leden al lekker in het zonnetje te wachten. Kort erna kwam ook Willem Post (deze keer met hoed), samen met nog wat andere leden, aanfietsen en kon de herfstwandeling beginnen. Ondanks het lekkere weer, viel de opkomst een beetje tegen; inclusief de gidsen veertien wandelaars. Bij aankomst in de ‘Boswachterij Dorst’ werd de groep in tweeën gesplitst en gingen, vanwege de warmte, de eerste jassen uit en werden de hoed en muts al opgeborgen. Zoals gewoonlijk hadden Frans en Willem de route al enkele dagen ervoor verkend en waarschuwden ze dat er nog niet erg veel paddenstoelen te vinden waren.

Via aardsterren, een spechtenflat en nog groene bos orchideeën kwamen we bij sponsachtige groeisels die Frans en Willem niet eerder gezien hadden. Niemand kon er een naam aan geven. Langs aardappelbovisten in allerlei maten, een heksenkring, een bosaardbei en een knolzwam op een gevelde beuk, zagen we zelfs nog een kikker springen. Na een waarschuwing voor de giftige gele knolamaniet, passeerden we een duivelswandelstok en ontdekten we verschillende zwammen op stammen. Eentje met tranen, oude en jonge berkenzwammen, een roodporiehoutzwam en een hele mooie waarvan Frans de naam nog gaat opzoeken. Op de terugweg nog verschillende paddenstoelen en net voor ‘De Leemput’ ook nog langs de weg een kardinaalsmuts.

Net na half twaalf waren we terug bij het beginpunt en konden we even nakletsen onder het genot van een kopje koffie. Frans en Willem bedankt, het was weer hartstikke interessant. Hopelijk tot de volgende keer bij de Lentewandeling.

Klik op een foto voor volledig beeld