maandag 07 januari 2019

Naar het Nieuwjaarsconcert van André Rieu

Met ongeveer 80 leden van de SeniorenVereniging Rijen gingen we op 5 januari jl. naar Amsterdam. De stemming zat er meteen goed in. In Vleuten werd die nog beter, omdat we daar een goed verzorgd diner kregen voorgeschoteld.En daarbij konden we nader kennismaken met de anderen. Daarna reisden we door naar wat het hoogtepunt van de avond zou worden. Zonder strubbelingen arriveerden we bij de Ziggo Dome.

Klokslag 20.00 uur kwamen de leden van het wereldberoemde orkest onder leiding van André Rieu van achter uit de arena binnenlopen op de welbekende marsmuziek. Uitdagend stelde Rieu de vraag, of Amsterdam het meest muzikale publiek had. De toon was gezet en het spelen van 'Volare' deed de rest. De zaal zong uit volle borst mee.

Het decor werd steeds prachtig aangepast aan het land, waarin de gespeelde muziek zijn oorsprong had. Maar ook Beethovens 'Alle Menschen werden Brüder' en Puccini’s 'Nessun dorma' kwamen aan bod. The Platin Tenors en  de vrouwelijke solisten wisten het publiek enorm te bekoren. De Twentse sopraan Donij van Doorn zong 'You raise me up' voor alle mensen die het momenteel moeilijk hebben. Ook kregen drie Russische muzikanten een aandeel in het concert en ze speelden onder andere 'Kalinka'.

We hadden dan wel geen witte Kerst of Nieuwjaar, maar voor André Rieu is dat geen probleem: hij zorgt dan zelf wel voor de sneeuw en niet zo zuinig ook.

Dat het orkest niet alleen (populair-)klassieke muziek speelt, liet Rieu horen met een rock-'n-rollnummer waarbij de pianiste op de vleugel ging tapdansen. Hilariteit ten top. De champagneflessen gingen open en de ballonnen verhoogden de pret.

Het was maar goed dat er een half uur werd uitgetrokken voor alle toegiften, waarbij tenslotte rasechte Amsterdamse liedjes volop werden meegezongen. Maar uiteindelijk kwam aan deze mooie avond een einde. Dank aan de organisatoren die ons in de gelegenheid stelden dit mee te maken.

Yvonne van Ginderen