donderdag 25 april 2024

Op vakantie naar Sauerland

SV-Rijen organiseerde samen met Seniorenvereniging Molenschot voor de allereerste keer een vijfdaagse vakantiereis naar Duitsland. Vrijdagochtend 19 april vertrok een bus vol vakantiegangers, op weg naar het prachtige Sauerland.

Meerdaagse reis senioren Rijen en Molenschot groot succes

Een goede voorbereiding, prachtige vakantiebestemming, comfortabele bus met vakkundige chauffeur/reisleider Willem-Jan, excellent hotel en natuurlijk enthousiaste deelnemers; het bleek de succesformule voor een aangename vakantie voor leden van de seniorenverenigingen uit Rijen (SVR) en Molenschot (SVM).

Dag 1. Het was vrijdag 19 april vroeg opstaan voor de 57 vakantiegangers, waarvan 8 van de SVM en 49 van de SVR, voor de 5-daagse busreis naar het prachtige natuurpark Sauerland in het westen van Duitsland. De eerste stop, tijd voor heerlijke koffie/thee met een flink stuk Limburgse vlaai. Geserveerd door lieve medewerkers van voormalige dorpsbakkerij ‘De Bekkerie’, uitgegroeid tot een creatief restaurant. In de middag kwamen we aan in Bad Wünnenberg, prachtig gelegen op de grens van Sauerland en het Teutoburgerwald. De chauffeur reed iets te ver door met de mededeling dat we zo een prachtig zicht hadden op ons Enjoy hotel, ‘Schlosshotel Sophia’. Na een warm welkom, een goed verzorgde lunch en het ophalen van de kamersleutels konden we verder genieten van al het goeds dat het hotel te bieden had.

Dag 2. Het was koud met vrij harde oostelijke wind, maar comfortabel in de voorverwarmde bus. We reden via een mooie route naar Warstein. Aha bekende naam, ja natuurlijk het overbekende biermerk ‘Warsteiner’. En dat gingen we proeven. Maar eerst in het bezoekerscentrum, Warsteiner Welt, kennismaken met de rijke historie van deze familiebrouwerij. Met een speciale 360 graden bioscoopvoorstelling zien we stap voor stap alle fasen van het brouwproces. Aansluitend dalen we met de unieke Warnsteiner bezoekerstrein af naar de brouwerij. Tenslotte bierproeven, we konden een keuze maken uit het omvangrijke assortiment. Als afsluiting van deze interessante belevenis bracht de bus ons naar het centrum waar we op eigen gelegenheid met name de mooie vakwerkhuisjes in Warstein konden bewonderen.

Dag 3. Toen we de gordijnen van onze comfortabele hotelkamer openden ontwaarden we… sneeuw! Een flink pak, zo te zien. Alom verbazing bleek aan het ontbijt. De geplande rondvaart nabij het stuwmeer was om milieureden vervallen. Alternatief, een mooie tocht door o.a. het natuurpark Diemelsee naar Arolsen. Na koffie/thee en keuze uit het omvangrijke aanbod aan taart gingen we op eigen gelegenheid het plaatsje bezichtigen.
Daarna naar Residenzschloss Arolsen, een prachtig slot in barokstijl met drie vleugels, was een kort ritje. Een bijzondere plek, want hier ligt de oorsprong van ons Koningshuis. Door haar huwelijk met de Nederlandse koning Willem III en de geboorte van hun dochter Wilhelmina zorgde Emma voor het voortbestaan van de Oranje-Nassau-dynastie. Onze gids zelf bleek al een attractie op zich. Niet alleen zijn gedegen kennis, met name het benoemen van alle namen en bijzonderheden van de vele portretschilderingen en andere kunstwerken, maar ook non verbaal. Hij stond als professionele entertainer voor een groot publiek.
Teruggekomen in het hotel kregen we weer een smakelijk diner en verzorgde een muzikant (keyboard, warme stem) voor een vrolijke avond. Een van onze senioren speelde een aardige partij mee met een geleende accordeon.

Dag 4. Het was nog wel fris, maar droog en zelfs zon. Prachtige tocht door het zuidelijke deel van Sauerland naar het bekende wintersportgebied Winterberg. Koffie/thee en natuurlijk gebak in het mooie familiehotel ‘Der Brabander’. We konden kiezen; met de bus naar het centrum of wandelen in de omgeving van het hotel. Beide opties bleken attractief, temeer daar de winkels open waren. Begin van de middag, wederom door het fraaie, heuvelachtige landschap met vaak smalle weggetjes, reden we naar Willingen. Een kleine groep koos ervoor om via een kabelbaan naar de top van de Ettelsberg te gaan. Het kon nog hoger met een lift in de uitkijktoren, met als beloning een fraai uitzicht. De sneeuw was gesmolten en de zon was aangenaam. Oh ja, ons lunchpakket bleef onaangeroerd. De andere groep bleef in het centrum van Willingen. Vervolgens een demonstratie van de eeuwenoude glasblaaskunst. We keken in de Willinger glasmanufactuur naar een professionele glasblazer die uit een gloeiende, 1.300 graden Celsius hete glasmassa voor onze ogen vorm en kleur tevoorschijn toverde. In de aangrenzende expositie- en verkoopruimte konden we zien wat er allemaal gemaakt kan worden. Onvoorstelbaar. Na het diner in ons hotel hadden we een gezellige Bingo-avond, waarbij men beslist niet karig was met het aantal flessen wijn.

Dag 5. Volop zon deze laatste dag. Afscheid van het gastvrije hotel en de prettige medewerkers met gevoel voor service. De eerste stop is niet de minste. Bezoek aan het Duitse Soest, een plaats met meer dan 30.000 inwoners aan de rand van het Sauerland. Natuurlijk eerst weer koffie/thee en dat niet alleen. De stad is prachtig, Anton Piek-achtig met zijn pittoreske vakwerkhuisjes, straatjes en ook drie kerken die allen open waren. Kunst, cultuur, mooie stadsgezichten en bijzondere tuinen. Vermeldenswaard zijn de prachtige, gebrandschilderde raampartijen aan de voorzijde boven het vrij moderne altaar in Die St. Petrikirche, nabij het centrum.

De terugreis verliep voorspoedig. De laatste stop voor een gezellig afscheidsdiner in Tegelen, o.a. bekend van de Passiespelen. Een mooi gelegen, authentieke uitspanning ‘De Refter’. Voldaan arriveerden we rond 20.30 uur in Rijen. Dank aan iedereen die deze reis mogelijk heeft gemaakt.

Ingezonden door Albert Grunwald

Klik op een foto voor volledig beeld.