zondag 17 september 2023

Open Dag ongekend succes

‘Driemaal is scheepsrecht’ luidt het spreekwoord. Voor SeniorenVereniging Rijen gold dat afgelopen weekend zeker! Na een gezellige Vrijwilligersdag op vrijdag en een feestelijke heropening van de gerenoveerde Oase op zaterdag, kon een geslaagde Open Dag op zondag 17 september niet uitblijven.

Maandenlang werd hard gewerkt door diverse commissies om de Open Dag perfect voor te bereiden. En het was Goed - Beter - Best… Het resultaat mocht er in de overtreffende trap wezen. Wat een geweldige middag heeft de seniorenvereniging de bezoekers bezorgd. Om 13.00 uur kwamen de eerste nieuwsgierige gasten richting De Boodschap. Ze hoefden alleen maar de rode loper en de nieuwe banners te volgen om in de centrale hal te komen. Daar werden ze welkom geheten door enkele bestuursleden en konden ze informatie over de seniorenvereniging inwinnen.

SV-Rijen telt maar liefst 28 activiteitengroepen. Veel van hen waren zondagmiddag aanwezig om het publiek uitleg te geven over hun activiteit. Dat bleek heel gevarieerd te zijn. In de patio waren de buitenactiviteiten uit te proberen zoals Nordic Walking en onze buitensporten, die normaal bij De Leemput plaatsvinden; Midgetgolf, Jeu de Boules en Pitch & Putt. Natuurlijk mocht iedereen zelf een potje meespelen. De route leidde vervolgens naar de Theaterzaal, die prachtig aangekleed was. Op het podium werd op een groot scherm een doorlopende fotoreportage van SV-Rijen van 1953 tot heden getoond. Er stonden kraampjes met een gezellig decor erachter, geheel in Franse stijl. Leden van de Kunstkring, de Schrijfgroep, de Leeskring, Sportgroep 50+ en het SVR-koor vertelden daar de vele bezoekers enthousiast over hun club. Bij de Leeskring konden boeken gekocht worden, de Kunstkring had een leuke diapresentatie in hun stand en Sportgroep 50+ nodigde de mensen uit om op een woensdagochtend eens een keer  te komen kijken naar hun activiteiten in de sporthal van Den Butter. Het SVR-koor bemande niet alleen een informatiestandje, maar gaf die middag ook twee optredens, met elk vijf Nederlandstalige liedjes. Een heel bijzonder liedje was het zelfbedachte Looierslied, speciaal voor de Open dag geschreven door Charles Verhoosel. En dan was er ook nog plaats voor een grote groene mat, die gebruikt werd door spelers van de Koersbalvereniging. Natuurlijk kon iedereen zelf ervaren hoe moeilijk het is om de bal recht over de mat te laten rollen.

Na het eerste optreden van het SVR-koor volgde een wel heel bijzonder moment. De zaal was bomvol. Onder al die bezoekers bleek een aantal familieleden te zijn van ons SVR-lid Wil van Kuijk, die als koorlid had meegezongen. Zij waren echter met nog een andere reden naar de Boodschap gekomen. Aan Wil werd namelijk een lintje uitgereikt, een terecht verdiende onderscheiding voor het vele vrijwilligerswerk dat hij door de jaren heen heeft verricht. De onderscheiding werd hoogstpersoonlijk door de burgemeester van gemeente Gilze en Rijen opgespeld. Burgemeester Alssema was daarvoor speciaal naar de Open Dag gekomen. Het was voor Wil van Kuijk een enorme verrassing, je wordt tenslotte niet zomaar ‘Lid in de orde van Oranje Nassau’. Heel leuk dat de burgemeester daarna ook nog de tijd nam om de activiteitengroepen van onze Open Dag te bezoeken. Een kijkje bij het optreden van de Country Line Dancegroep 50+, die in de Huiskamer een prachtig en muzikaal optreden liet zien, hoorde daar ook bij. Er was veel belangstelling voor het optreden van de Line Dancers. Na het laatste nummer werd een niet al te moeilijk dansje ingezet, waaraan het publiek zelf mocht meedoen.

In de Oase, die de dag ervoor net was heropend, was het erg druk. Daar waren twee schilderclubs, de Bridgeclub, de Fotoclub, de Quiltgroep en de groep Creatieve Handvaardigheid gevestigd. De dames en heren van die activiteiten lieten zien wat zij elke week met hun groep doen. Prachtige schilderijen waren tentoongesteld. Aan de wanden hingen tevens schilderijen die speciaal voor de Open Dag gemaakt waren, met als thema ‘Voorbij de Horizon’.

Leden van de Bridgeclub waren geconcentreerd aan het bridgen en de Fotoclub liet trots de door hun geschoten foto’s zien op een groot tv-scherm. In een hoek van de Oase werden enkele spelletjes Bingo gespeeld, uiteraard met echte prijzen! Dat de omgeroepen nummers amper te verstaan waren door het geroezemoes in de Oase, kon de pret niet drukken. In de biljartzaal werd natuurlijk gebiljart. Maar er waren daar ook prachtige Quilts opgehangen. Wat een kleurenpracht en wat een genot om al die mensen met zoveel enthousiasme en plezier aan het werk te zien. De dames van de Creatieve Handvaardigheid hadden de door hun gemaakte en geborduurde kaarten uitgestald. Daarnaast kun je bij deze club ook terecht voor handwerken, haken en breien. Een leuke activiteit die tegenwoordig weer helemaal hip is.

Niet alle activiteitengroepen waren aanwezig, maar bij SV-Rijen kun je ook terecht voor een fietsclub, wandelgroep, kaartclub, een digitaal inloopcafé, stoelyoga, sjoelvereniging en zelfs een kookclub voor mannen.

Alle bezoekers konden in de Oase gratis koffie of thee halen met lekkere bonbons erbij, die door KBO-Brabant waren geschonken. De hele middag liepen de muzikanten van het vrolijke Trio Pianissimo rond, een gezellige muzikale omlijsting van de Open Dag. En... zijn jullie die twee ‘rare dames’ die de Open Dag bezochten ook tegengekomen? Bezoekers die naar de Open Dag geweest zijn, weten vast wel wie wij bedoelen.

Om 17.00 uur was de middag, véél te snel, voorbij. De organisatie heeft voor de bezoekers een geweldige Open Dag neergezet, chapeau! Een dag om niet te vergeten en die, ook het vermelden waard, maar liefst 24 nieuwe leden voor SV-Rijen heeft opgeleverd.

Klik op een foto voor volledig beeld