zondag 31 mei 2020

Prikpost Schepenstraat verboden voor VGZ-klanten

SeniorenVereniging Rijen hoorde dat bij de VGZ verzekerde Rijenaren vanaf 2021 geen gebruik meer mogen maken van de prikpost in de Schepenstraat. Die Rijenaren zouden voor bloedprikken, hartfilmpjes e.d. in de toekomst naar een van de regionale ziekenhuizen moeten. Een slechte zaak!

SeniorenVereniging Rijen belde met VGZ, maar daar wilde niemand een uitspraak doen. Vervolgens stuurde het bestuur een brief naar de voorzitter van de Raad van bestuur van VGZ. SV-Rijen vindt dat de verzekeraar met zo’n besluit niet voldoet aan zijn zorgplicht. Als dit doorgaat, zijn Rijenaren een hele morgen onderweg om een buisje bloed af te laten nemen. En als dat nuchter moet gebeuren, levert dat weer extra problemen op. Op die brief is nog steeds geen antwoord ontvangen.

SV-Rijen heeft de gemeente gevraagd de actie te ondersteunen. Die heeft inmiddels via een woordvoerder laten weten een brief te zullen gaan schrijven.

Een journalist van BN de Stem hoorde over de brief van SV-Rijen aan VGZ en kwam in actie. Hij ging op onderzoek en kreeg bevestigd dat VGZ een ander bedrijf voor bloedonderzoek heeft gecontracteerd. Hoera, we mogen ook naar een prikpost van die firma in Dongen. Die is overigens bijna even ver weg als de regionale ziekenhuizen. En naar Dongen kun je nog steeds niet rechtstreeks met openbaar vervoer.

Voor heel veel Rijense senioren is het zelfstandig bezoeken van een prikpost buiten het eigen dorp een lastige klus. VGZ heeft Ambitie 2025 van de Zorgverzekeraars Nederland onderschreven. Daarin valt te lezen: "De zorgbehoefte van de persoon is het uitgangspunt in de zorg. Daarom moeten we de zorg ook echt rondom de persoon organiseren. Vaak lijken regels, procedures en belangen echter het vertrekpunt. Het systeem is dan dominant geworden ...." Dat laatste is nu blijkbaar toch het geval in dit wel erg klant-onvriendelijke plan van VGZ. Dat mag dus niet doorgaan!

Lees onderstaande artikelen uit BN de Stem en het Weekblad Gilze en Rijen.