woensdag 14 juni 2023

'Soldaat van Oranje', wat een belevenis!

Vandaag stapten vierenveertig enthousiaste leden van SV-Rijen in de bus. De werkgroep ‘speciale activiteiten’ had een mooie busreis georganiseerd naar de musical 'Soldaat van Oranje'.

Om 11 uur vertrok de bus naar de, speciaal voor de musical ‘Soldaat van Oranje’ gebouwde, TheaterHangaar op Vliegkamp Valkenburg in Katwijk.

De musical ‘Soldaat van Oranje’ draait al ruim 12 jaar en meer dan 3 miljoen bezoekers hebben deze musical al bezocht. Een aantal van hen zelfs al meerdere keren! De musical is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van één van onze grootste verzetsstrijders: Erik Hazelhoff Roelfzema. Het publiek wordt tijdens de voorstelling, dankzij een bijna 360 graden draaiende theaterzaal, heel realistisch het verhaal ingetrokken.

Ademloos beleefden de Rijense ouderen het verhaal van de Leidse student Erik Hazelhoff Roelfzema en zijn vrienden. De eerste scenes laten een onbezorgd studentenleven zien, totdat de Duitsers in 1940 Nederland binnenvallen. De beginnende twintigers realiseren zich als donderslag bij heldere hemel dat niets meer hetzelfde is. Vriendschap en liefde zijn niet langer vanzelfsprekend. De oorlog zet alles op zijn kop en de verhoudingen op scherp. Iedereen moet keuzes maken. Vechten voor vrijheid, volk, vaderland? Verder studeren met de kop in het zand? Of doelbewust kiezen voor de vijand?

De musical benaderde wel heel dicht de werkelijkheid. Een ongekende, realistische productie met de techniek van nu waarbij je letterlijk het verhaal beleeft alsof je er zelf bij bent. Bizar, vol emotie en vele ‘kippenvel’ momenten. Ongelooflijke scenes met echt water, een origineel vliegtuig en motors. De cast kreeg na afloop terecht een staande ovatie. Wat hebben onze leden genoten! Helaas mochten er tijdens de voorstelling geen foto's gemaakt worden, dus ons advies is...ga het zelf met eigen ogen aanschouwen!

Er werd tijdens het aansluitende diner en daarna in de bus nog volop nagepraat over deze fantastische belevenis.

Klik op een foto voor volledig beeld