zaterdag 26 februari 2022

Spoorzone Rijen: verbinder of barrière?

Een vertegenwoordiger van SeniorenVereniging Rijen heeft eind januari de verdiepingsgesprekken over de Stationsomgeving bijgewoond. De gesprekken waren op zich verhelderend, maar de verkregen informatie heeft ons zeker niet gerustgesteld. Als SV-Rijen hebben we daarom een uitgebreide brief geschreven naar alle Raadsleden.

Omdat er al zoveel gezegd en geschreven is over de Spoorzone in Rijen en dan vooral over de auto-te-gast-tunnel, willen we het hier kort houden. Wij maken ons zeer ernstige zorgen over de veiligheid en toegankelijkheid/ bruikbaarheid voor diverse doelgroepen.

De auto-te-gast-tunnel is relatief smal en in ieder geval steil. Op de rijbaan komen fietsen, e-bikes, scootmobielen, scooters, bromfietsen, motoren, auto’s en wat we allemaal nog meer hebben, elkaar tegen. Het zou veilig moeten zijn als iedereen zich aan een maximum snelheid houdt van 30 km per uur, maar waar gebeurt dat in Rijen?

Voetgangers die niet zo mobiel zijn, rolstoelers of scootmobielrijders die het iets te spannend vinden op de rijbaan, zijn aangewezen op de ‘langzaam verkeer route’. Die gaat via twee liften die beheerd worden door Prorail. Of de liften goed toegankelijk zijn voor rolstoelen of scootmobielen kon niemand ons met zekerheid zeggen. Net zo min kon er iets gezegd worden over de bedrijfszekerheid van de liften. Prorail zegt zelfs op hun eigen website dat het niet altijd mogelijk is om kapotte liften binnen redelijke tijd weer gebruiksklaar te hebben. Daar sta je dan als je vanuit Rijen-Zuid op bezoek wilt in Rijen-Centrum, of omgekeerd.

De hoogte van de brandweerauto schijnt ook een reden te zijn voor deze vorm van tunnel. Typisch dat, volgens omwonenden, de brandweerauto pas de laatste maanden gebruik maakt van de overgang en daarvoor nooit.

Door de brief aan de Raadsleden willen we een dringende oproep doen om het raadsbesluit over de auto-te-gast-tunnel te heroverwegen.
‘Ben er voor alle bewoners zodat echt iedereen profijt kan hebben van de tunnel’.

SeniorenVereniging Rijen, Truus Noij voorzitter.

Lees ook het artikel dat 23 februari in BNdeStem/Oosterhout stond.