maandag 17 september 2018

SV-Rijen protesteerde op het gemeentehuis

Onze voorzitter, Truus Noij, sprak in bij de commissie Samenleving over de problemen tussen SV-Rijen en de directie van de Boodschap. Zij werd gesteund door meer dan honderd leden van de vereniging. Klik op lees verder voor het verslag en bekijk de foto's.

Er waren spandoeken: 'Boodschapje-nooit-genoeg' en 'Gemeente, pak je verantwoordelijkheid terug!' Spreekkoren waren verboden door de voorzitter, maar het aanhoudende applaus na de toespraak van Truus sprak boekdelen.

Enkele citaten uit de toespraak van Truus Noij:

"Volgens ons wil de Boodschap de bar overnemen, de consumptieprijzen zullen dan verdubbelen en, let op, onze vrijwilligers mogen alles blijven doen wat ze altijd al deden, alleen 's avonds mogen zij de opbrengst naar de Boodschap brengen. Bij welke vereniging je dit ook doet, de vrijwilligers zullen weglopen, de leden hebben het niet meer naar hun zin en de vereniging gaat langzaam ter ziele."

"Uit onderzoek van de KBO blijkt dat verenigingen met een eigen accommodatie actiever zijn en meer leden hebben. Maar vooral de verbondenheid van de leden met de vereniging en de onderlinge verbondenheid is er groter. De leden voelen dan ook meer verantwoordelijkheid. Er bestaat een WIJ/ONS-gevoel. SV-Rijen is zo'n vereniging met een eigen accommodatie."

"Maak van De Boodschap weer een SOCIAAL cultureel centrum i.p.v.  een zalen-verhuur-centrum voor Rijen en omgeving waarin het verdienmodel voorop staat en de maatschappelijke en sociale relevantie ver te zoeken zijn."

"Er bestaat zoiets als 'Waar een wil is, is een weg!' Dus gemeentebestuur, coalitie en oppositie neem uw verantwoordelijkheid, kijk niet weg en verschuil u niet achter het feit dat u geen invloed hebt. Breng het sociale terug in de Boodschap en laat onze vereniging niet kapot maken!"

Daarna kwam Ingrid van Langen aan het woord, directeur/bestuurder van de culturele centra in Gilze en Rijen. Ze vertelde dat ze zich niet zo druk maakte over de inkomsten van de bar, maar dat ze wil dat aan de horeca-eisen wordt voldaan. Dat klonk toch iets anders dan de opzegging van de bar per 1 januari 2019.

Raadsleden en de wethouder ondersteunden daarna dat SV-Rijen een bar met eigen inkomsten heeft. Alleen de VVD vond dat de gemeenteraad daar niet meer over gaat. Wethouder Zwarts gaf ten slotte aan dat het allemaal nog niet zo eenvoudig was.

Kortom een boeiende avond met als conclusie: "Ga het samen oplossen!" Een van de leden van SV-Rijen mompelde nog: "Als de koffie twee keer zo duur wordt, kom ik niet meer."