donderdag 01 februari 2018

Sylvia Raaijmakers: Maak gebruik van ons bij je Wmo-aanvraag

We interviewden Sylvia Raaijmakers. Zij coördineert als vrijwilliger het werk van de 'Cliëntondersteuners Wmo' in onze gemeente. Alle ouderen in onze gemeente kunnen op deze vrijwilligers een beroep doen als ze bij de gemeente een Wmo-voorziening aanvragen. Het gaat dan bijvoorbeeld om huishoudelijke hulp, het toegankelijk maken van de woning of het verstrekken van hulpmiddelen.

Sylvia geeft aan waarom de Wmo zo belangrijk is als je hulp nodig hebt: "Als je gezondheid achteruit gaat, lukt het je soms niet meer om zelf je huishouden te blijven doen. Loop je steeds slechter, dan kom je bijna niet meer buiten. Maar natuurlijk wil je actief blijven meedoen in de maatschappij, en dan kan de gemeente je helpen. Je kunt hulp, extra zorg of hulpmiddelen aanvragen bij de gemeente. Dat is geregeld in de Wet maatschap­pelijke onder­steuning (Wmo)."

"De wet en de regels zijn niet eenvoudig. Het is daardoor niet altijd meteen duidelijk waar je recht op hebt en welke regel van toepassing is.  Dat zal de ambtenaar van de gemeente je kunnen vertellen in een eerste gesprek. Volgens de Wmo heb je recht op onafhankelijke ondersteuning bij het aanvragen van hulp. KBO-Brabant heeft daarom ‘cliëntondersteuners Wmo’ opgeleid en die kunnen je adviseren en helpen bij je aanvraag."

Cliëntenondersteuning

Sylvia Raaijmakers is een van de mensen die door de KBO als cliëntenondersteuner is opgeleid. Ze zegt: “Als mensen mij bellen, dan kom ik een paar dagen voor de afspraak met de gemeente bij hen op bezoek. Ik neem de tijd voor een gesprek en kijk ook of een andere wet passender is”. Sylvia doet dat niet alleen. Zij coördineert het werk van vijf cliëntenondersteuners die in onze gemeente werken.

Ze gaat enthousiast verder: “Wij helpen en adviseren. We geven toelichting op de regels en vertellen wat er allemaal bij komt kijken. Als je wilt, zijn we aanwezig bij het gesprek met de gemeente, het zogenaamde onderzoek of keukentafelgesprek. Later kijken we ook nog of het verslag van dat onderzoek klopt. Dat is belangrijk, want op basis van dit verslag stelt de gemeente vast welke hulp of zorg je krijgt. Als je het niet eens bent met de beslissing van de gemeente, helpen we je bezwaar te maken”.

Tijd, ondersteuning en vertrouwelijkheid

Sylvia benadrukt dat zij en haar collega’s de tijd nemen om te luisteren. "We zijn er om te ondersteunen en het spreekt vanzelf dat we vertrouwelijk omgaan met de informatie uit het gesprek. Natuurlijk kan er aan dit gesprek ook iemand deelnemen uit je eigen vertrouwde omgeving, zoals een familielid of een buurvrouw, " voegt ze nog toe. Haar advies: “Maak gebruik van ons!”.

Je kunt Sylvia Raaijmakers bellen: 06 24 54 40 71. Wil je meer weten, download dan de folder Cliëntondersteuning Wmo.

De Cliëntondersteuners Wmo in onze gemeente.
Achteraan v.l.n.r.: Cees willemen, Toos Snijders, Sylvia Raaijmakers en Henny Selbach. Vooraan: Truus Noy en Marga Kin.