maandag 12 december 2022

Verrassend veel cultureel erfgoed in Rijen

Ieder jaar biedt de SVR haar leden een uitgebreid aanbod aan cursussen en workshops. Vorig jaar was er erg veel belangstelling voor de driedaagse cursus Cultureel Erfgoed van docent Frans Seelen. Een reden te meer om dit seizoen op herhaling te gaan. De cursus trok ook nu weer veel leden naar de Oase.

“Kun je wel drie morgens vullen met het vertellen over het cultureel erfgoed in Rijen?”, vroeg ik mezelf af. “Gezien de positieve reacties op de vorige cursus en mijn interesse in het onderwerp heb ik me toch maar ingeschreven.”

“Op zijn eigen bevlogen wijze nam Frans ons de eerste morgen mee naar de rijksmonumenten, de gemeentelijke monumenten, diverse bijzondere bomen en enkele plekken uit de historie van Rijen. Ook het landschap kwam nog aan bod, met aandacht voor waterlopen, poelen en nog bestaande zandpaden. Op de tweede morgen kwamen kunstobjecten en ook weer bijzondere (herdenkings-) bomen aan de orde. Via oude ansichtkaarten volgden we Frans vanaf de ingang van het vliegveld richting Dongen. De straten die we nu zouden moeten lopen zijn de Julianastraat, Stationsstraat en Hoofdstraat. Er blijken nog veel gebouwen uit vroegere tijden te bestaan.”

“Op de derde en laatste ochtend kregen we eerst de film ‘Naar kerk en werk was hunne gang’ van Joost Seelen en Arnold Vogel te zien. Deze documentaire uit 1986 gaat over Rijen als leerlooiersdorp, het leven en werken van de mensen, hun geloof, de verhouding tussen bazen en knechten en de omgang tussen jongens en meisjes. Tenslotte nam Frans ons, via oude foto’s, nog mee langs de tientallen leerlooierijen en schoenfabrieken die Rijen telde in de hoogtijdagen van de leerindustrie. Als je goed zoekt zijn er in het centrum nog enkele fabrieken terug te vinden, maar gelooid wordt er op beperkte schaal nog maar in één fabriekje.”

“Na de driedaagse cursus denk ik dat er nog wel meer dagen te vullen zijn met dit onderwerp. Frans kwam overigens zelf ook tot deze conclusie. Als onderwerp dacht hij al aan ‘de middenstand en/of cafés’. Het was een zeer geslaagde cursus, mede dankzij het enorme enthousiasme van Frans Seelen over het onderwerp Cultureel Erfgoed in Rijen.”

ingezonden door Huub Bink

Klik op een foto vooor volledig beeld