zondag 15 september 2019

Voorlichting over onze website

Tientallen mensen waren met hun laptop, tablet of smartphone naar de workshop over de website gekomen. Eerst maar eens verbinding krijgen! De wifi van De Boodschap steunde en kreunde, maar gelukkig beschikten de meesten over een smartphone met 3G of 4G, zodat de wifi het nog kon bolwerken. Daarna ging men op zoek naar www.sv-rijen.nl. De webmaster gebruikte daarvoor DuckDuckGo i.p.v. Google, want die zoekmachine slaat geen informatie over je op.

Er werd uitgelegd hoe je een icoontje van de website op je bureaublad kon zetten, zodat je een volgende keer niet meer hoefde te zoeken. Daarbij was enige hulp nodig. Want in Windows gaat dat weer anders dan in Android of iOS (Apple).

Er was verwondering: iedereen leek een andere website te hebben. Webmaster Joost Scheifes liet zien hoe je telkens een ander plaatje kreeg als je op het SVR-logo klikte. Op een laptop en op een tablet (iPad bijvoorbeeld) zie je naast het logo een menu, maar op een smartphone is dat verborgen onder een ‘hamburger’ (een symbool van drie liggende streepjes). Op een laptop of tablet heb je twee kolommen: links de agenda en rechts de nieuwsberichten. Op een smartphone staat alles onder elkaar. Dus eerst het begin van een vijftal nieuwsberichten en daaronder pas de agenda-items. Als je op een agenda-activiteit klikt, krijg je in de rechterkolom meer info over de activiteit. Op een smartphone staat die informatie helemaal onder de agenda. Handig als je dat weet. Je denkt al gauw dat je smartphone het niet doet.

Verenigingsinformatie

Vervolgens liep de webmaster met de cursisten het keuzemenu door. Informatie over de vereniging: de doelen, de sociëteit, het bestuur, de historie en de samenwerking binnen KBO-Brabant. Daarna kwam aan bod hoe men leden helpt met informatie en advies: bij het aanvragen van Wmo-voorzieningen, bij persoonlijke problemen en bij de belastingaangifte. Handig om te weten!

En dan is er nog alle informatie over de activiteiten: de verenigingsactiviteiten waarvoor je je kunt inschrijven, de activiteitengroepen waar je lid van kunt worden, de cursussen waarvoor je je kunt inschrijven, Dagactiviteit VoorMekaar! in samenwerking met Vita!. En bovendien vind je er massa’s verslagen van activiteiten, met foto’s.

Er zijn drie agenda’s. Op de belangrijkste staan de activiteiten waaraan iedereen kan deelnemen. Daarnaast is er nog een weekoverzicht waarin je kunt vinden wanneer en waar de activiteitengroepen bezig zijn. En dan is er nog een agenda waarop je kunt zien wat er allemaal in de Oase te doen is.

Ook is er een menu-item ‘Leden’. Daaronder vind je om te beginnen alle nieuwsbrieven vanaf 2013 tot heden. Er staan agenda’s en verslagen van ledenvergaderingen op de site. Maar ook statuten, reglementen en andere afspraken, bijvoorbeeld over de huisstijl.

Tips

Tussendoor kreeg men tips. Zo kun je op laptop en PC de tekst vergroten met Control-plus en weer verkleinen met Control-min (tegelijk indrukken). Op een Apple doe je dat met Command: CMD-plus en CMD-min. Op tablets en smartphones vergroot en verklein je teksten met je vingers.

De zoekfunctie

Het duizelde de aanwezigen een beetje, maar als klap op de vuurpijl vertelde Joost dat je heel veel informatie makkelijk kunt vinden door op het vergrootglas te klikken. Daarna type je een woord in. Hij typte ‘Leuven’ en zo kwamen de aanwezigen in een verslag van een reis naar Leuven, met prachtige foto’s. Iemand was met honderdvijftig anderen bij de zomeractiviteiten mee geweest naar de koepelgevangenis in Breda. Joost typte ‘koepel’ en daar waren het verslag en de foto’s.

Links

Op de website zijn ook een aantal praktische links naar andere websites opgenomen. Je hoeft maar op zo’n link te klikken en je krijgt informatie over de gemeente, Wmo, zorg, zorgverzekeringen, SeniorWeb, de Leemput, Toerlezjoere, Culturele centra, KBO-kortingen, artsen die goedkoper rijbewijskeuringen verrichten, de vertrektijden van treinen en de bussen op Station Gilze-Rijen enz.

Iemand verzuchtte: ‘Ik wist niet dat er zoveel te vinden was op de website van SV-Rijen!’  Een ander: ‘Veel geleerd vandaag. Ook de tips die we kregen, zijn erg handig. Ik ga ze zeker gebruiken.”