dinsdag 16 februari 2016

Vrijbuiters exposeren hun foto's in de Oase

Een maand lang kun je in de Oase fotowerk bewonderen van fotogroep de Vrijbuiters. Een must voor iedereen die van mooie foto’s houdt!

De fotogroep is ontstaan uit de SVR-cursus Fotografie: een aantal cursisten wilde na afloop graag op vaste basis doorgaan met het bespreken van foto’s. Deze fotoliefhebbers komen nu om de zes weken bij elkaar om hun werk te bespreken, van elkaar te leren en inspiratie op te doen. Jac van Leijsen, die destijds de cursus gaf, is gebleven als coördinator van de groep. Voor hem als ervaren fotograaf weer eens een andere manier om met fotografie bezig te zijn.

Tiny Heijnekamp en Christ Maas geven een toelichting. Voor de bijeenkomsten van de fotogroep wordt tevoren een foto-onderwerp gekozen. Bij de bespreking worden suggesties gedaan voor verbeteringen. Er is geen prestatiedruk: ieder werkt op zijn/haar manier en het commentaar is altijd opbouwend. Werken met programma’s als Photoshop staat niet centraal, maar de mogelijkheden van dergelijke programma’s komen wel aan bod. Af en toe komt er een gastspreker in de groep. En er wordt wel eens een gezamenlijke excursie ondernomen naar een fotogenieke plek.

De groep waardeert het dat het mogelijk was in de Oase te exposeren, en dat de foto’s konden worden opgehangen in de lijsten van fotoclub FA-Rijen. Voor de expositie hebben alle groepsleden foto’s gemaakt ‘met een verhaal’. Tiny maakte bijvoorbeeld een serie over de Mariamantel, die Nelleke de Laat maakte uit 300 ‘dierbare lapjes’. Christ maakte een serie over de machine waarmee de ouderwetse kartonnen treinkaartjes werden gedrukt. Er is een fotoverhaal over een oude ‘eend’, er zijn verhalen over het oorlogsverleden, er zijn bloemenverhalen en nog veel meer.

Op maandagmorgen, dinsdagmiddag, donderdagmorgen en vrijdagmiddag zijn er geen grote activiteiten in de Oase. Dan kan iedereen op zijn gemak alle foto’s komen bekijken. Ook niet-leden zijn welkom. De foto’s hangen in de Oase tot 10 maart.

- De Vrijbuiters (niet compleet) bij enkele van de geëxposeerde foto’s -