maandag 13 januari 2020

Vrijheid in Kunst

Onze schilder- en tekenclub heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de expositie ‘Vrijheid in Kunst’ die ter gelegenheid van 75 jaar vrijheid tot 9 februari is te zien in Vita. Een verslag met foto’s.

Toen we in 2019 op social media gelezen hadden dat men een expositie wilde houden in het kader van 75 jaar vrijheid, hebben we de leden van de schilder/tekenclub gevraagd: ‘Willen jullie hier ook aan meedoen?’ De reactie was niet meteen van ‘hoera’, maar naarmate de tijd vorderde, en men na een jaar vol oorlogsverhalen in films en kranten begreep waar het echt over ging, ging men aan de slag met de vrijheid, onze vrijheid

En daar kwamen ze, de mooie werkjes van onze leden. Ieder met een eigen idee over ‘Vrijheid’. Het is ook een veel omvattend begrip. Het is niet alleen vrij van oorlog, maar ook ‘vrijheid van geaardheid’, zoals Willy laat zien in haar kunstwerk met twee Hollandse boertjes. Of vrij het strand op rennen, “Vrijheid, Blijheid”, zoals Jopie het thema verwerkte in haar schilderij. Mooi te zien dat er zoveel ideeën bestaan over vrijheid. ‘De poort naar de vrijheid’ van Hanneke was fantastisch, evenals de kinderen die ‘Wandelen door de duinen’ van Petra en ‘Vrijheid in Beweging’ van Wilhelmien. En wat te denken van de molens ‘Hollands Glorie’, vrij draaiend in de wind, van Ellie. En dan de duinen met vogels in ‘vrijheid’ vliegend, van Mia. Ad schilderde zijn witte ‘Vredesduif’ en Rikky maakte ‘Verschil in tijd’ met haar fietsen met tulpen en uit de as verrezen gebouwen.

Op 11 januari om 14.00 uur was de opening. Mark Titulaer sprak een openingswoord in huize Vita en bedankte iedereen voor zijn of haar bijdrage. Daarna werd de opening verricht. Onze jeugdburgemeester en het echtpaar Seelen dat in de Regent woont, mochten samen het lint doorknippen. We kregen een glaasje champagne aangeboden, met of zonder alcohol, en iedereen ging vol belangstelling kijken. Het was erg gezellig en druk. In totaal hingen en stonden er 60 kunstwerken. Het een al mooier dan het ander.

We zijn blij dat we de stap gemaakt hebben en de werken aangeleverd hebben, en trots ben ik op al onze leden die zo hun best gedaan hebben en de moed hadden om mee te doen. Dank je wel allemaal!

De werken zijn nog tot 9 februari in Vita te bewonderen.

Wilhelmien van der Heijden

Contactpersoon Schilder/tekenclub SV-Rijen