vrijdag 19 januari 2024

Weer verliefd op klassieke muziek

Vanochtend hield Leo Wolfs een lezing over twee klassieke muziekwerken. Een kolfje naar de hand van de gepassioneerde en gepensioneerde Leo, wiens leven altijd in het teken van muziek heeft gestaan.

Het was niet de eerste keer dat hij naar Rijen kwam. Eerdere lezingen waren zo geslaagd dat de leden van de Kunstkring, onze grootste activiteitengroep, de sneeuw en gladheid deze dag graag trotseerden om er weer bij te kunnen zijn.

Het eerste muziekstuk dat besproken werd, was Vltava (De Moldau). Dit prachtige werk van de componist Smetana (1824-1884) werd door Leo via beeld en geluid perfect uitgelegd aan de toehoorders. Na het beluisteren van dit werk kun je niet anders dan verliefd worden op deze muziek en op Tsjechië. De compositie ging over de oorsprong, het verloop en het einde van De Moldau, die met 440 kilometer de langste rivier is van Tsjechië.

Na de koffiepauze volgde het pianoconcert nr2, op.21 van Chopin (1810-1849). Er werd een video bekeken en beluisterd, die was opgenomen in het Concertgebouw van Amsterdam. Leo vertelde ook over het concertgebouw zelf. De aanwezige muziekliefhebbers konden aan de hand van een boekje met duidelijke stap-voor-stap uitleg, de muziek goed volgen.

Aan het einde van de ochtend gingen de senioren naar huis met meer muzikale bagage en vooral met in hun hoofd prachtige muziek. De volgende lezing gaat over een beroemde schilder. De datum, 15 maart, staat bij veel leden al genoteerd in de agenda.

Klik op een foto voor volledig beeld