maandag 10 juli 2023

zilveren jubileum Country Line Dance 50+

Country Line dance 50+ is opgericht in september 1998 en bestaat dit jaar 25 jaar. Omdat in september SV-Rijen haar 70-jarig jubileum viert, koos het bestuur van de countryclub ervoor om hun jubileum tegelijk te vieren met de afsluiting van het dansseizoen.

Dubbel feest dus en dat werd vandaag groots gevierd.

Professioneel dansdocente Betty van Rooyen richtte in 1998 de CLD 50+ op, samen met Nellie en Piet in ’t Groen. In die tijd was line dancen een echte hype. Al gauw moest een tweede groep opgestart worden, want de animo was erg groot. Riet Kock is de enige die nog is overgebleven uit die eerste dansgroep. Rond het jaar 2000 telde de dansgroep ongeveer 90 leden. Van hen zijn nog steeds enkele leden actief.

In de gouden tijden organiseerde CLD 50+ elk jaar het Lentebal, met een bezoekersaantal van gemiddeld 150 personen. Vaak werd er live opgetreden. Het duo Ted en Helen is nog steeds bekend bij countryliefhebbers. Zelfs buitenlandse bezoekers kwamen daarvoor naar het Lentebal. De leeftijd van de huidige dansers varieert van 65 tot 89 jaar. Helaas is country line dancen tegenwoordig niet meer zo populair als vroeger, zeker niet bij jongeren. Mede daardoor is het aantal leden vermindert naar zo’n 35 actieve dansers. Het Lentebal stierf een stille dood.

Elke maandagochtend danst de groep een uur in de grote zaal van De Boodschap, al 25 jaar onder de deskundige begeleiding van Betty van Rooyen, waarbij Guus Slors voor de muziek zorgt. CLD 50+ is niet alleen een dansclub, maar ook een vriendenclub die lief en leed met elkaar deelt. Ieder jaar is er een Nieuwjaarsbal en de zomerstop wordt ingeluid met een speciale dag. Daarnaast verzorgt de groep af en toe een optreden. Tijdens de Open dag op 17 september, ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum van SV-Rijen, zullen ze natuurlijk ook present zijn.

Vandaag was een geslaagde afsluiting van het dansseizoen. Er werd uiteraard lekker gedanst, maar er was ook volop tijd om gezellig met elkaar te kletsen tijdens een hapje en een drankje. De voorzitter van SV-Rijen, Truus Noij, kwam langs om de vereniging te feliciteren met het zilveren jubileum. Ze merkte op dat er een ontzettend leuke sfeer in de groep heerst en benadrukte de noodzaak van het in beweging zijn, en blijven, als je ouder wordt. Wim Ruedisueli is al jaren voorzitter van CLD 50+. Hij werd in het zonnetje gezet door het bestuur en de leden. En natuurlijk werd ook Betty van Rooyen geprezen voor haar jarenlange inzet als docente.

De gezellige middag werd afgesloten met een heerlijk Indonesisch buffet, waarna men elkaar een fijne zomervakantie toewenste en huiswaarts ging. Maandag 4 september is iedereen weer uitgerust en kan het volgende dansseizoen beginnen.

Klik op een foto voor volledig beeld