donderdag 18 juli 2019

Zomer 2019 Het Aardbeienterras in Rijsbergen

Zeventig deelnemers aan de Zomeractiviteiten 2019 gingen op donderdag 18 juli naar het Aardbeienterras in Rijsbergen.Het werd een leuk, maar vooral ook leerzaam uitstapje. Lees het verslag en bekijk de foto's.

Zomeractiviteiten bezoekt het Aardbeienterras in Rijsbergen

De deelnemers werden ontvangen met, uiteraard, koffie/thee en een aardbeiengebakje. Al snel zat iedereen op zijn praatstoel en werd er gezellig gekletst totdat Edward, de eigenaar, aandacht vroeg om zijn verhaal te vertellen over zijn passie, de aardbei.

Dat we nog heel veel niet weten van de aardbei bleek wel uit het feit dat er aandachtig werd geluisterd maar ook uit de vele vragen die gesteld werden.

Edward wist met zijn informatie en de humor waarmee zijn verhaal doorspekt was, veel meer te brengen dan alleen de aardbei. Wat is er gelachen en wat zijn we veel wijzer geworden.

Over de herkomst van de aardbeiplant zijn de geleerden het niet eens. Er is een versie dat de plant is meegebracht door de scheepvaarders uit Zuid-Amerika of het is een afstammeling van de wilde bosaardbei. Het zal vast ergens in het midden liggen. De huidige plant (ras Elsanta)  is de vertegenwoordiging van de o zo lekkere aardbei die op het aardbeienterras met zorg geteeld wordt.

Door een ingenieuze ontdekking in het proces loopt de teelt nu van eind april tot begin november. In het najaar worden de jonge plantjes in wachtbedden geplaatst en in december worden ze eruit gehaald en in de vriezer gedaan. Daarna gaan ze vanuit de vriezer in de grond of de pot en het proces kan op deze manier gereguleerd worden. Half augustus komen de laatste plantjes uit de vriezer en op deze manier zijn er nog aardbeien tot en met november.

Daarnaast is het Aardbeienterras ingesprongen op de behoefte van de mens. Edward verzorgt rondleidingen en de kinderen mogen aardbeien knippen en er is een speeltuin. Ook is er een hapje en een drankje te verkrijgen en natuurlijk lekkere aardbeien. En die zijn van 'Poetin-kwaliteit', volgens de grap van Edward, want de beste aardbeien zijn voor de export en gaan vooral richting Rusland en de Scandinavische landen.

Van oost naar west en van Noord- naar Zuid-Brabant tot aan Hoogstraten toe zijn de aardbeibedrijven hofleveranciers voor de wereld. Er worden 50 tot 60 miljoen aardbeien geteeld, waarvan de helft van de koude grond en de helft uit de kassen. Het grootste deel wordt geëxporteerd.

Weetjes:

• Een aardbeienplant moet weinig water hebben en niet te veel mest.
  • Waarom zijn er vooral veel aardbeien in het zuiden? Vanwege de zandgronden: daar floreert de aardbei het beste.
  • Als je de code, die op het aardbeiendoosje staat, ingeeft op je computer kun je precies zien waar de aardbeien vandaan komen.
  • Met name de hoeveelheid zon bepaalt de smaak van de aardbei. Veel zon: lekker zoet. Maar de manier van telen, de mix van water en voeding, doet hier ook veel aan.
  • 'Waarom hangen de aardbeien in potten?' was een vraag. Er komt dan geen ongedierte bij, het is makkelijker oogsten en je krijgt een grotere opbrengst per m2.
  • Per pot komen er 1,5 tot 2 kilo aardbeien af.
  • Hang-aardbeiplanten bestaan niet. Dat zijn gewone aardbeiplanten.
  • Bevruchting vindt tegenwoordig door hommels plaats. Deze worden ingekocht bij een hommelkwekerij die de hele wereld van hommels voorziet.
  • Bredase aardbeien is geen ras maar dat zijn gewoon de kleine aardbeien.

Uiteraard is er nog veel meer verteld en gelachen en vooral ook veel mee naar huis genomen door de deelnemers. Een ding is voor mij in ieder geval duidelijk: de deelnemers hebben ontzettend genoten en daar gaat het immers om voor de werkgroep Zomeractiviteiten.

De Werkgroep Zomeractiviteiten is een initiatief van het Seniorenplatform Gilze en Rijen. Daarin werken alle seniorenverenigingen uit de gemeente Gilze en Rijen samen met de gemeente. Deelnemers hoeven geen lid van een ouderenvereniging te zijn.