woensdag 22 juni 2022

Zonnige fietstocht naar het verleden

Om exact 10.00 uur vertrekt een enthousiaste groep SVR-leden voor een prachtige fietstocht, uitgezet door Johan Broers. Iedereen heeft er zin in. De zon schijnt uitbundig en er staat nauwelijks wind. Met twee geplande excursies onderweg belooft het een prachtige dag te worden.

De eerste kilometers rijden we met 12 fietsers door de mooie bossen van Dorst en Teteringen. Ruim een uur later hebben we 16 kilometer afgelegd. Het Brabants museum ‘Oud Oosterhout’ komt in zicht. Daar is de eerste koffiestop en zullen nog twee leden, die in Oosterhout wonen, zich bij onze groep voegen.

Na een lekker bakje koffie komt Koert, een van de vele vrijwilligers van het museum, ons halen voor een rondleiding. De gids neemt ons mee naar de Vlaamse schuur. Daar zien we een tentoonstelling van oude ambachten, met allerlei voorwerpen uit grootmoeders tijd. Veel senioren herkennen de meeste voorwerpen nog uit hun eigen jeugd. Koert verklapt ons daar ook ‘het geheim van de smid’.

We lopen naar buiten en zien het Abrahamorgel staan dat in 1925 is gebouwd. Tijdens ons bezoek klinken geregeld vrolijke deuntjes, afkomstig van het draaiorgel. We komen aan bij de miniaturen in de prachtige tuin. Maar liefst 250 Oosterhoutse gebouwen zijn natuurgetrouw op schaal 1:20 nagemaakt. Koert weet er alles over te vertellen.

Tenslotte neemt hij ons mee naar het binnenmuseum. We bewonderen onder andere een huiskamer uit vroegere tijden, een drukkerij, een schooltje, het Roomse leven en veel vitrines met historische spulletjes. Het is een ‘feest van herkenning’ voor ons. De hedendaagse jeugd zal waarschijnlijk veel voorwerpen totaal niet thuis kunnen brengen.

Na afloop van de rondleiding krijgen we gelegenheid om onze meegebrachte lunch te gebruiken en worden we getrakteerd op koffie met een lekkere koek. En dan is het alweer tijd voor de volgende fietsronde. We laten de pedalen weer ronddraaien en genieten nog na van al het moois dat we hebben gezien.

De route gaat langs het Wilhelminakanaal en vervolgens een klein stukje door het centrum van Oosterhout. We slaan af richting Oosteind en komen langs het Sint Catharinadal - een Norbertinessenpriorij -  en de Sint Paulusabdij, een prachtig stukje nostalgie.

We rijden nog een stukje door de groene landerijen en komen na een half uur fietsen aan bij onze volgende bestemming, de IJzertijdboerderij in Dongen. De gebouwen met hun rieten daken zijn niet te missen. We worden hartelijk ontvangen door vrijwilliger Bastiaan. Hij draagt ‘IJzertijdse’ kleding en neemt ons mee naar de leefkring bij de ‘heilige eik’. Daar krijgen we een korte geschiedenisles over de IJzertijd, het laatste stukje van de prehistorie. Alle kennis over die periode is door archeologen opgedaan uit opgravingen. De IJzertijdboerderij in Dongen is een replica van een prehistorische boerderij waarvan resten gevonden zijn in Beek en Donk.

De mensen uit die periode waren geheel zelfvoorzienend. Ze maakten gebruik van vuurplaatsen, een waterpoel, een waterput, opslagplaatsen, een veekraal, een kerkhof, akkers en natuurlijk het prachtige gebouw in het midden van het terrein: de grote IJzertijdboerderij. Wat een monnikenwerk om dat te bouwen! Bastiaan legt alles zó enthousiast uit, dat je een heel goed beeld krijgt hoe de mensen in de IJzertijd hebben geleefd. Sterker nog, je voelt bijna hun aanwezigheid.

Tegen 16.00 uur fietsen we richting Rijen en gaan nog even wat drinken bij Den Hespel om deze geslaagde dag af te sluiten. Bedankt Johan, je hebt ons een topdag bezorgd!

Klik op een foto voor volledig beeld