zondag 26 mei 2019

Zonnige Pitch & Putt Clinics bij de Leemput

Op 22 en 24 mei verzorgde Pitch & Putt club De Swing gratis clinics. Een tiental geïnteresseerde 50-plussers had zich aangemeld. Beide middagen scheen de zon uitbundig en dat zorgde voor een extra gezellige sfeer.

Dirk Engelkamp is vrijwilliger bij de groenploeg van De Leemput en tevens instructeur bij De Swing. Hij bracht de deelnemers de eerste beginselen van het pitch & putt spel bij. Het ging de onervaren senioren bijzonder goed af: ze hadden het spel al vrij snel onder de knie. Dirk vond het verantwoord genoeg om daarna met ze de baan op te gaan. De vaste leden van de Swing waren net klaar met spelen en gingen nog gezellig wat drinken op het terras.

Voorzitter Hanneke Thielen vertelde dat Pitch & Putt club De Swing is opgericht in 2007, 35 leden telt en één van de vele activiteitengroepen is van SV-Rijen. Er wordt drie keer per week gespeeld op De Leemput, op een baan met negen holes die variëren in lengte van 22 tot 50 meter. Bunkers, plantenperken en waterhindernissen zorgen voor een bepaalde moeilijkheidsgraad. De baan is van gras, maar de afslagplaatsen en de greens zijn van kunstgras. Het benodigde spelmateriaal kan geleend worden van De Leemput. De nadruk ligt bij De Swing op het sociale contact, de gezelligheid en het lekker buiten bezig zijn. Daarnaast houden de leden in de zomermaanden een onderlinge competitiewedstrijd. En ze gaan één keer per maand met z’n allen golfen in Hank.

Het pitch & putt spel wordt over een kortere afstand gespeeld dan het reguliere golfen. Men speelt met een pitching-wedge, een putter en met lichtere balletjes. Daardoor is het spel zeer geschikt voor de 50-plusser. Hanneke Thielen is vooral trots op het oudste lid: Ans van Harten (85). Zij komt al jaren elke week vanuit Raamsdonksveer naar De Leemput.

Na afloop van de clinics waren er enthousiaste reacties: 'Een mooie sport en goed te doen!' en ‘Nooit gedacht dat Pitch & Putt zó leuk en gezellig was!"