Lees de volledige tekst van het interview met onze nieuwe voorzitter Truus Noij.

Voorzitter Truus Noij: "Ik heb nog ideeën zat!"

Acht jaar geleden ging Truus Noij met pensioen en toen zei ze: “Ik wil nog graag iets doen, waar ik plezier in heb. Dat is regelen, organiseren en anderen erbij betrekken”. Dat deed ze in haar werkzame leven, bij de KBO Brabant en dat wil ze nu doen als voorzitter van SV-Rijen. “Wij ouderen zijn straks een grote groep en wij hoeven niet vooraan te staan, maar we willen wel een plek hebben. Voor zo’n plek wil ik mij hard maken”.

Truus Noij is in Rijen geboren in een gezin van vijf kinderen. Op haar negentiende vertrok ze naar Den Haag en studeerde er diëtiek. Na 50 jaar keerde ze terug. Ze zegt: "Het voelt als thuiskomen". Natuurlijk kwam ze regelmatig op bezoek bij haar ouders die politiek en maatschappelijk erg betrokken waren en zo bleef ze op de hoogte van alle nieuws in Rijen.

Na haar studie werkte ze vijf jaar in Curaçao. Terug in Nederland ging ze werken in een ziekenhuis in Veghel, waar ze op diverse plaatsen als trouble shooter werd ingezet. Als lid van de Ondernemingsraad (OR) kende ze de hele organisatie. Ze werd er de eerste vrouwelijke voorzitter van de OR. Al snel na haar pensionering vroeg KBO Brabant tot haar verbazing of ze iets voor de organisatie wilde doen. Ze had geen idee wat KBO was en ‘of ze er wel bij wilde horen!’ Ze besloot het te doen en heeft er met plezier gewerkt. Ze heeft er veel geleerd: o.a. hoe te kijken naar ouderen en eenzaamheid. "Eenzaamheid is niet per se alleen-zijn. Het gaat eerder om een ‘zinvol leven’, als je er nog betekenis aan kunt geven”.

Eind 2017 nam ze na negen jaar afscheid van KBO Brabant. Ze had er toen zes maanden de voorzittersrol waargenomen. De ledenvergadering van Seniorenvereniging Rijen benoemde haar in maart 2018 tot voorzitter

Truus wil aandacht besteden aan het uitbouwen van ondersteuning. "Ik wil mij hard maken voor ouderen die het niet meer kunnen bijhouden." Goede voorbeelden binnen SV-Rijen zijn er al. Cliëntondersteuners helpen bij aanvragen voor ondersteuning uit de Wmo. We hebben vrijwillige ouderenadviseurs en helpen mensen met hun belastingaangifte. Sinds januari 2018 is er dagactiviteit VoorMekaar! Truus ervaart dat er een groot gat is tussen thuis wonen en het verpleeghuis. En met het groeien van de groep ouderen moeten we daar meer aandacht aan besteden. Zo heeft ze nog ‘ideeën zat’. We gaan vast nog veel van haar horen.

Trudy Frickel